
Ukens skipsbesøk: "Skandi Iceman"
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Med isklasse og hybrid fremdriftssystem håper mannskapet om bord på ankerhåndteringsfartøyet "Skandi Iceman" på flere operasjoner lenger nord. Der mener de at de stiller i en klasse for seg.
Multi-puroose AHTSen som stod ferdig ved Vard Søkviknes høsten 2013 har hatt jevnt med arbeid de siste fire årene, hovedsaklig i Nordsjøen på norsk side. Førstestyrmann Kristian Morvik Almestad legger til at det også har blitt noen turer til britisk side, samt et par oppdrag på sydligere breddegrader i Egypt og Portugal.

- Når vi jobber i Nordsjøen er vi vant til at det meste går som planlagt. Det var litt mer armer og bein i Egypt, men det gikk seg til. Det var litt uvant, men en grei erfaring å ha med seg, forteller Almestad som begynte på "Skandi Vega" da han var ferdig utdannet i 2012, og har vært på "Iceman" siden 2014.
- Ikke minst var det en helt annen kultur på land enn den vi er vant til herfra. Det var interessant, legger overstyrmann Øystein Ørbog til.
Håper på mer i nord
Det siste året har det blitt noen turer i Barentshavet, og Ørbog omtaler kystseilasen fra Bergen til Hammerfest som noe av det fineste ved styrmannsjobben.
Mannskapet på 21 håper på større aktivitet lenger nord, med isklasse 1B og et hybrid fremdriftssystem mener de at de har noen fortrinn sammenlignet med andre ankerhåndteringsfartøy.
Les mer: Skipsrevyens omtale av "Skandi Iceman"
- Vi har et veldig fleksibelt fremdriftssystem. Vi kan jo både gå diesel-elektrisk med generatorer og hovedmotorer og diesel-mekanisk med hovedmotorer, og vi kan gå i boost-mode, en kombinasjon av all maskinkraft når vi trenger det, sier Ørbog.
Kaptein Alan Troup bryter inn; - Skal vi tørre å påstå at vi, og "Bourbon Arctic" er de mest økonomiske ankerhandlerne på det markedet?
[gallery td_select_gallery_slide="slide" ids="28482,28480,28479,28462,28461,28464,28478,28477,28481,28476,28473,28474,28475,28472,28471,28470,28469,28468,28465,28466,28467"]