Ukens skipsbesøk: "NAO Storm"

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Om bare en håndfull dager er det mannskapsskifte om bord på PSVen "NAO Storm". Motormannslærling Torstein Todal (19) gleder seg til å komme hjem til mor og jul i Kristiansund. 

- Fire uker i Nordsjøen på vinterstid er mer enn nok, mener kaptein Peter Ordén, også han ser frem til å komme hjem til jul på Åland. Med mannskapsskifte 20. desember rekker alle 14 hjem i god tid til jul.

Torstein og Victoria er lærlinger om bord på "NAO Strorm".

En som gleder seg ekstra mye er motormannslærling Torstein Todal. Han reiste hjemmefra på 19-årsdagen 22. november, så når han kommer hjem blir det både jul og bursdag. Todal som skal ta fagprøven til sommeren har vært om bord på "NAO Storm" i halvannet år, og trives godt selv om han også gjerne skulle hatt et år på ankerhandler før han returnerer til skolebenken igjen.

En av 100 

Det 83,4 meter lange og 18 meter brede supplyskipet eble opprinnelig kontrahert av Ulsteins datterselskap Blue Ship Invest og sto ferdig som Ulstein Verfts byggenummer 303 i 2015. Siden har Nordic American Offshore (NAO) kjøpt opp store deler av Blue Ship Invests flåte.

Med designtypen PX121 fra Ulstein Design & Solutions er "NAO Storm" ett av de om lag 100 skipene som er utstyrt med Ulsteins prisbelønte X-bow. - Det fungerer veldig bra her i Nordsjøen. Det blir færre slag mot skroget i dårlig vær, som også gjør at vi kan holde en litt høyere fart i ruskevær enn om vi hadde hatt vanlig baug, forklarer kapteinen.

Tregt 2017

Kaptein Peter Ordén.

Ordén synes spot-markedet i Nordsjøen har gått trådt i 2017, men setter pris på at de har muligheten til å ligge til kai i Bergen mellom slagene. Flere av NAOs fartøy befinner seg på britisk sektor i Nordsjøen, hvor det i følge kapteinen er noe høyere aktivitet på spotten enn i Norge.

- Det er trangt og elendig i Aberdeen, når vi av og til er på britisk side må vi ofte ligge til ankers, mens her i Bergen får vi ligge midt i byen, sier Ordén. Noe som blant annet gir mannskapet, som benytter treningsrommet flittig, muligheten til å ta seg en treningstur opp ett av de syv fjell.

- Her er folk så flinke til å trene at man nesten må booke tid, hevder Ordén.

Når det ikke trenes gjøres det vedlikeholdsarbeid. - Dagene blir ikke lange, selv om vi ligger stille. Men vi er heller ute på jobb, og håper markedet tar seg opp i 2018 med lengre kontrakter, slik at vi kan tenke litt mer enn to dager frem, sier kapteinen avslutningsvis.

[gallery td_select_gallery_slide="slide" ids="29416,29387,29389,29390,29391,29392,29393,29394,29395,29396,29397,29398,29399,29400,29401,29402,29404,29405,29406,29408,29409,29410,29403"]