
Ukens skipsbesøk: "Bergen Tank"
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Hver dag snur et av Hurtigrutens skip i Bergen. Før de reiser videre skal "Bergen Tank" eller søsterskipet "Oslo Tank" bunkre skipet for hele turen opp og ned norskekysten.
- Skipene har så kort liggetid i havnene oppover langs kysten, at de bunkrer for hele turen her i Bergen hvor de har snuhavn, forklarer Olav Haugland.
Haugland startet opp Bergen Tankers i 1991. I dag ledes rederiet med base på Askøy av sønnen Kjell Olav Haugland.
Rederiets to bunkringsfartøy "Bergen Tank" og "Oslo Tank" går i Bergensområdet, ellers opererer Bergen Tankers fartøyene opp langs hele norskekysten, i Danmark, Tyskland og Baltikum.
- Vi har en ny og oppdatert flåte, med det eldste skipet bygget i 2003, forteller Haugland.
Han forklarer videre at alle skipene har doble skrog, slik at dersom det skulle slås hull i det ytterste skroget er oljetankene fortsatt tette.
Mannskap på to
"Oslo Tank" og "Bergen Tank"som ble levert fra det russiske verftet Nevsky Shipbuilding i St. Petersburg i 2010 er 48 meter lange, ti meter brede og kan laste opptil 750 m3 totalt.
Søsterskipene opererer som dagbåter, og mannskapet går i 14 dagers skift på 1:1 ordning. På Bergen Tankers fartøy i utlandet, for eksempel i Kiel hvor det bunkres for Color Line, er skiftene på fire uker.
To mann — Vegar Hatland og Håvard Stien— er om bord når "Bergen Tank" frakter drivstoff fra Esso-anlegget i Skålevik til Hurtigrute-terminalen. I dag er det M/S "Nordnorge" som ligger i Bergen.
Haugland anslår at de fleste av Hurtigrutens bunkres med 220 m3, men påpeker at det varierer litt med både størrelsen og alderen på fartøyene.
3500 liter i minuttet
Selve bunkringsprosessen tar en liten time, med om lag 3500 liter olje i minuttet strømende gjennom rørene. Samtidig tappes det olje på flasker som forsegles og leveres om bord på "Nordnorge", slik at de har prøver som kan analyseres i tilfelle det må rekalmeres på drivstoffet. Det samme ble gjort ved anlegget i Skålevika, på den måten har alle ledd i prosessen prøver tilgjengelig.
I tillegg til Hurtigruten bunkrer "Bergen Tank" en del cruiseskip i sommersesongen, noe Hatland som for tiden vikarierer som skipper om bord setter stor pris på. - Det blir en veldig variert hverdag, hvor vi er på mange forskjellige typer fartøy, og det er noe som gjør jobben interessant og ettertraktet i mine øyne.
[gallery td_select_gallery_slide="slide" ids="27238,27239,27192,27197,27196,27195,27231,27194,27193,27190,27236,27186,27187,27191,27188,27227,27225,27232,27229,27237,27235,27228"]