Anita Malmedal blir fra nyttår avdelingsdirektør for Avdeling for skipsregistrene i Sjøfartsdirektoratet. Her sammen med sjøfartsdirektør Olav Akselsen. FOTO: BJARTE AMBLE

Skipsregistrene er blitt en avdeling i Sjøfartsdirektoratet

Fra årsskiftet ble Skipsregistrene en avdeling i Sjøfartsdirektoratet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hensikten er å gi brukerne enda bedre tjenester på en enklere måte, blant annet med helt nye nettsider. – Sammenslåingen er et bidrag til å styrke Norge som en ledende maritim nasjon. Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene har lagt ned en stor innsats for å få alt på plass til 1. januar 2012, og jeg er sikker på at brukerne vil ha glede av nyorganiseringen, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

Anita Malmedal, som til nå har vært assisterende direktør i Skipsregistrene, ble fra nyttår avdelingsdirektør i Sjøfartsdirektoratet. Avdelingens funksjoner og ansatte vil som før befinne seg i Bergen. – Vi skal fortsette det arbeidet vi har gjort, men sammen med Sjøfartsdirektoratet blir vi sterkere og mer enhetlig overfor brukerne våre. Målet er å gjøre det enklere for brukerne å finne fram til alle tjenestene de har behov for, sier Malmedal.

NYE NETTSIDER

Sjøfartsdirektoratet etablerte fra 2. januar helt nye nettsider, der brukerne på en enkel måte også kan finne fram til Skipsregistrene sine tjenester. Avdeling for skipsregistrenes hovedoppgave er å sikre rettsvernet for skip og rettigheter i skip ved tinglysing av eierforhold og panterettigheter.

– Alle dokumenter som skal registreres i NIS eller NOR skal som før sendes til Avdeling for skipsregistrenes adresse i Bergen, opplyser Anita Malmedal.

MANGE DETALJER

Hun viser til at det har vært mange detaljer å få på plass i prosessen med sammenslåingen. – Siden Skipsregistrene i Bergen har vært en liten organisasjon med bare 19 ansatte, mens direktoratet har over 300, har vi naturlig nok hatt forskjellige måter å arbeide på, og representerer ulike kulturer. Men nå føler vi at det aller meste er på plass. Vi er også blitt tatt veldig godt imot i Sjøfartsdirektoratet, sier Malmedal.

REGJERINGEN

Det var i fjor nærings- og handelsminister Trond Giske besluttet at sammenslåingen skulle gjennomføres fra årsskiftet. Det var også anbefalingen i rapporten fra en arbeidsgruppe som hadde arbeidet med spørsmålet siden juni 2010. Arbeidsgruppen var nedsatt av Nærings- og handelsdepartementet og hadde representanter fra departementet, Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene. De ansatte har også vært representert i arbeidsgruppen. Etter et regjeringsvedtak om sammenslåingen fortsatte den samme arbeidsgruppen med å forberede de praktiske tiltakene som måtte gjøres i forbindelse med sammenslåingen.

– Det har vært mye å legge til rette, men arbeidet har gått veldig bra, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en kommentar. Han sier at brukerne først og fremst vil merke endringen på presentasjon og innhold i de nye nettsidene. – Tidligere måtte rederne forholde seg til to instanser når de skulle registrere skip og ordne med sertifikater. Nå kan de finne alt på en plass. Dette vil medføre en forenkling, som vi håper skal bidra til å gjøre det enda mer attraktivt å seile med norsk flagg, sier Akselsen.

Formålet med sammenslåingen var å etablere en enhetlig sjøfartsadministrasjon som er godt rustet til å møte samfunnets krav til sikkerhet, miljø og service på skipsfartsområdet.