Skipstype: VS 465 MK II. Design/illustrasjon: Wärtsilä Ship Design Norway.

Wärtsilä leverer design og komplett dieselelektrisk fremdriftsanlegg til et nytt beredskapsfartøy

Wärtsilä har vunnet en kontrakt på levering av design og komplett dieselelektrisk fremdriftssystem til et nytt offshore beredskapsfartøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet skal eies og drives av det norske selskapet Sartor Shipping, og vil operere for Statoil på oljefeltene i Nordsjøen. Skipet er 74 meter langt og spesialtilpasset for å kunne ivareta både beredskapsoperasjoner og krevende redningsoperasjoner.

Sartor Shipping har bestilt VS465-designet fra Wärtsilä Ship Design. Bergen Group BMV, som skal bygge skipet, har bestilt det komplette dieselelektriske fremdriftssystemet fra Wärtsilä Ship Power. Kontrakten omfatter to Wärtsilä 6L32 og to Wärtsilä 6L20 generatorsett, elektro og automasjonssystemene, frekvensomformerne, gir, en vridbar propell, tunnelthusterne og en opptrekkbar thruster. Dette vil være den første installasjonen av Wärtsilä 32-motoren, der effekten er økt fra 500 til 575 kW/sylinder. Skipet vil også få installert Wärtsiläs Low Loss Concept (LLC), et energieffektivt og svært redundant kraftfordelingssystem for dieselelektriske applikasjoner. Kjernen i dette konseptet er å redusere effekttapet mellom dieselmotorer som lager strøm og de elektriske motorene som driver propellene på skipet. Kombinasjonen av økt motorkraft og LLC-konseptet gjør at drivstofforbruket og eksosutslippene minimeres.

Videre vil fartøyet, som det første av sitt slag, ha et såkalt komplett firedelt system på både den elektriske (LLC) og mekaniske siden. Firedelingskonseptet betyr at ingen enkeltfeil vil forårsake mer enn 25 % tap i kraft eller ytelse. I tillegg til økt pålitelighet gir dette økt sikkerhet i forhold til tradisjonelle fartøy som har et todelt design med risiko for 50 % tap.