Illustrasjonsfoto

Tiltak for å forhindre piratangrep

Nærings- og handelsdepartementet og Justisdepartementet har i dag sendt på høring spørsmål om iverksettelse av tiltak for å gi bedre beskyttelse til skip og mannskap mot piratangrep.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipsfarten er hardt rammet av den stadig økende og svært voldelige piratvirksomheten utenfor kysten av Somalia og i Det indiske hav. I 2010 gjennomførte piratene rekordhøye 61 ”vellykkede” angrep. 30 skip og rundt 700 sjøfolk holdes nå som fanger under svært vanskelige forhold i Somalia. Foreløpig er ingen norskregistrerte skip kapret.
- Alvoret i situasjonen for skip som seiler gjennom Adenbukta tilsier at bruk av væpnede vakter ombord på norskregistrerte skip nå bør vurderes, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.
- Stortinget åpnet med skipssikkerhetsloven i 2007 opp for å tillate våpen om bord på norskregistrerte skip. Vi mener det er nødvendig med en høring for å se på om regelverket er hensiktsmessig og tilpasset dagens situasjon i piratutsatte områder, sier konstituert justisminister Grete Faremo.
Et tiltak kan være å oppstille kriterier for bruk av bevæpnede vakter, dersom rederiet anser skipet for å være særlig sårbart for angrep. I utkastet presiseres at bruk av våpen så langt som mulig bør unngås og at varselskudd bør avfyres. Vår høring må ses i sammenheng med Justisdepartementets høring av et tillegg til våpenforskriften.
- Vi ber nå om innspill på om vi bør gjøre endringer i dagens regelverk for å sikre at mannskap og skip kan beskytte seg mot den uakseptable og økende voldsbruken fra piratenes side. Disse forslagene kommer i tillegg til det pågående arbeidet som gjøres internasjonalt for å håndtere piratvirksomheten, sier Trond Giske og Grete Faremo.
Det er ikke tatt endelig stilling til om forslagene skal iverksettes og høringsinstansene oppfordres derfor spesielt til å kommentere dette på generelt grunnlag. Høringsinstansene oppfordres også til å peke på alternative tiltak som kan bidra til å redusere risikoen for at norskregistrerte skip blir utsatt for piratvirksomhet.


Les høringsbrevet fra Nærings- og handelsdepartementet
Les høringsbrevet fra Justisdepartementet