Kommunikasjonsdirektør for ONS, Hege Forus. Foto: Anne Lise Norheim

Færre utstillere på oljemessen

ONS 2018 er i gang, og i år er det over 1100 utstillere fra hele verden som deltar på oljefesten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er et noe lavere tall enn i 2016.

- Vi hadde 1200 utstillere i 2016, nedgangen i år var forventet da det har  skjedd mye i bransjen. Mange selskap har slått seg sammen. Vi er likevel fornøyde med oppslutningen så langt, sier kommunikasjonsdirektør Hege Forus til Skipsrevyen.

Temaet i år, “Innovate”, blir ifølge Forus, behørig dekket både gjennom utstillingen, de syv konferansescenene og festivalen.

- Vi har oppfordret utstillerne våre til å jobbe ut ifra tema. Utstillerne viser frem og fokuserer på det de gjør rundt Innovate-temaet. Her er det nye forretningsmodeller, ny teknologi og nye prosjekter som vises frem. I tillegg ser vi på konferansen der vi har mange foredragsholdere som vil snakke om hva fremtidens selskaper har behov for. Ledelse er et viktig tema, og ikke minst hvordan drive innovasjonsledelse, lede innovasjonsteam og holde gnisten ved like, forteller Forus.

Lysere tider

Etter oljekrisen er Forus, og flere med henne, interessert i å se fremover. Det er forsiktig optimisme å spore i bransjen.

- Det har vært en lang nedtur som det nå ser ut som om vi har kommet oss igjennom Nå skal vi ser fremover. Vi må tenke nytt. Vi har utfordringer knyttet til miljø, noe vi alle må ta på alvor. I tillegg må vi fortsette å fokusere på kostnader. Dette gjør at Næringen må tenke nytt og annerledes, sier Forus .

Den blå økonomien

Et stort tema på konferansene på ONS 2018 handler om den blå økonomien, ocean space.

- Den tar for seg kompetanseoverføring og teknologioverføring fra offshorenæringen og akvakultur. I tillegg er det flere foredragsholdere som fokuserer på hvordan vi som næring kan være med og ta vare på havene. Det er en stor interesse fra andre land, for Norge har vært spesielt flink til å kombinere turisme, offshore og fiskeri. Tre næringer som eksisterer side om side i norsk hav, sier Forus.

Det er kommunikasjonsdirektørens første år med ledertrøye på for ONS, og nå som messen er i gang, synes hun det kjekkeste er  å treffe andre selskaper som har lagt ned mye arbeid i deltagelsen på messen, se fornøyde folk som snakker sammen og legger planer for fremtiden.