I 2015 ble det registrert 263 skipsulykker. To ulykkestyper står for hoveddelen av ulykkene, grunnstøtinger (36 prosent) og kontaktskader (21 prosent). Arkivfoto: Asle Strønen

Færre omkomne i arbeidsulykker på skip

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ulykkestallene for 2015 viser en moderat økning i antall registrerte ulykker med kommersielle fartøy, samtidig som det er en nedgang i antall omkomne.

- 2014 var et år med mange ulykkesdødsfall på næringsfartøy. Derfor er det positivt å se at tallene har gått kraftig ned igjen i 2015. Men fortsatt er tallet på omkomne i næringsflåten høyt sammenlignet med andre næringer i Norge, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Sju av dødsulykkene i 2015 skjedde på norskregistrerte fartøy, mens de to øvrige skjedde på utenlandsk skip i norsk farvann. Tre av ulykkene skyldes fall til sjø. Antall personulykker totalt sett har økt fra 216 i 2014 til 235 i 2015. Samtidig ser vi at antall personskader totalt sett har sunket fra 258 i 2014 til 246 i 2015. Denne nedgangen kommer av langt færre personskader i forbindelse med skipsulykker.

Trafikktall inn i statistikken

I 2015 ble det registrert 263 skipsulykker. To ulykkestyper står for hoveddelen av ulykkene, grunnstøtinger (36 prosent) og kontaktskader (21 prosent).

- Det kan virke som antall skipsulykker har stabilisert seg, selv om vi har hatt en liten økning fra 2014 til 2015.Vi har og et inntrykk av at næringen tar dette på alvor og jobber målbevisst med ulykkesforebygging og sikkerhet, mener Akselsen.

Sjøfartsdirektoratets tall baserer seg på innrapportering av ulykker – noe som også er et krav i regelverket. Men for å sikre at statistikken gir et så korrekt bilde som mulig, har en i 2015 også innhentet data for Hovedredningssentralen for å forsøke å avdekke hendelser som ikke er rapportert til direktoratet. For å få en enda bedre forståelse av tallene i statistikken har direktoratet i et samarbeid med Kystverket, NTNU og Safetec Nordic AS arbeidet for å få trafikktall inn i statistikken – da med indikatorer som seilt distanse, operasjonstid og antall anløp.

- Dette er et viktig prosjekt for å få enda bedre forståelse for ulykkestallene og hvor en skal sette inn tiltak. På den måten vil vi også kunne tilby næringen et bedre grunnlagsmateriale for å analysere ulykkesrisiko og tiltak, sier Håvard Gåseidnes som er leder for avdelingen i Sjøfartsdirektoratet som blant annet jobber med registrering av ulykker og bearbeiding av denne.