Norwegian Yacht Voyages /NYV) har valgt Norwegian Electric Systems (NES) til sin partner for å designe det elektriske DC systemet om bord deres fire luksuriøse mega-yachter. Foto: NES

Designer elektrisk system til miljøvennlig megayacht

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norwegian Yacht Voyages (NYV) har valgt Norwegian Electric Systems (NES) til sin partner for å designe det elektriske DC systemet om bord på fire av deres luksuriøse mega-yachter.

Disse mega-yachtene vil bli de første hybride skipene innenfor ekspedisjonssegmentet, opplyses det i en pressemelding.

Den svært innovative tekniske løsningen med LNG/elektrisk, batterier, solar og vindkraftdrevne fuel-celler vil muliggjøre seilas i miljøsensitive strøk med minimale utslipp, noe som ingen andre skip kan i dag.

Helt siden 70- og 80-tallet da Aker H3 lanserte sine offshore rigger med diesel elektriske DC fremdriftssystemer, har Norwegian Electric Systems fulgt opp utviklingen av fremdriftssystemer.

NES` intern kompetanse går helt tilbake til da det første store katamaran cruiseskipet «Radisson Diamond» ble bygget på Finyards hvor de var en del av leveransen av startere og motorer for propellene.

Selskapets ingeniører har utviklet et multidrevet DC grid system som tilbyr optimal redundans og lett kan tilpasses enhver energikilde. Sammen med NES` partnere og søsterselskap, Norwegian Control System, kan de levere et komplett system som inkluderer:

  • Motors and generators
  • Main and emergency switchboards
  • Quadro Drives
  • Hydrogen og fuel cells
  • Energy storage
  • Solar energy
  • Wind turbine/sails
  • Aux gas generation
  • Shaft generator power for boosting gas electric or conventional use
  • Turbo generation for use of steam. With a system that is 100% stabilized
  • IAS (Integrated Automation System)
  • INS (Integrated Navigation System)
  • EMS/PMS (Energy & Power Management)
  • Emission reporting & measuring
  • Thruster Control System
  • DP system
  • Route planner

    - De offentlige kravene når det gjelder miljø og utslipp blir stadig strengere og mange redere ønsker å gjøre skipene sine mer bærekraftige og miljøvennlige. Når man skal integrere et pålitelig elektrisk system med så mange energikilder må alle elektriske beregninger, gjøres om igjen. «Det er her Norwegian Electric Systems` erfaring som systemintegrator kommer inn. Leveranser av komplette elektriske pakker, kalkulasjoner og integrasjon er kjernen i vår ekspertise. Basert på flere energi kilder vil disse skipene bli de grønneste av sitt slag som noen gang er bygget. "We make great vessels even greater!", sier Jan Berg, EVP Business Development i NES.

NES` system skal gi rederne:

  • Fem ganger mindre støy på double jacket maskiner opp til 4500kW per aksel sammenlignet med andre maskiner
  • Quadro Drive® gir 1-3% max THD (varme tap)
  • Store drivstoffbesparelse og lavt utslipp

Inkludert Odin`s Eye® og Quest® energi lagrings løsning har NES en ordrereserve på mer enn 40.000kWh innen energi systemer og DC grid ordrer. Odin`s Eye® er basert på et system med fire «øyer» og mulighet for å tilpasse flere energi kilder, noe som reduserer utslipp og drivstoffkostnader.

Norwegian Yacht Voyages` skip blir 173,8 meter langt med gjestekapasitet på 220 personer og et mannskap på 160. Skipet skal bygges med det siste innen grønn skipsteknologi samt at det er i henhold til de nye internasjonale polarkodene.