Sea-Cargo vant aluminium-kontrakt med Norsk Hydro

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skal frakte all aluminium fra  Hydro på Sunndalsøra, Husnes og Karmøy til Kontinentet og Storbritannia i seks år

Bergens-rederiet Sea-Cargo AS skal fra 2015 og seks år fremover frakte all eksport-aluminium fra Hydro-fabrikkene på Sunndalsøra, Husnes og Karmøy til havner på Kontinentet og i Storbritannia.  Bergens-rederiet har tilbudt Hydro et nytt revolusjonerende transportkonsept som halverer dagens drivstofforbruk og som dermed også halverer utslipp fra skipene.

–Vi presenterte Norsk Hydro for vår optimale transportløsning som sparer konsernet for store transportkostnader og som i tillegg er svært miljøvennlig, forteller administrerende direktør Ole Sævild i Sea-Cargo AS til Skipsrevyen.

Avtalen med Norsk Hydro er fleksibel i den forstand at transportomfanget fra år til år kan variere, men ligger vanligvis på et sted mellom 700.000 og 900.000 tonn årlig. Sea- Cargo AS har også tidligere fraktet aluminium for Hydro, men denne avtalen er helt ny. I tillegg til den faste delen av avtalen på seks år, er det også to ettårige opsjoner.

Sævild opplyser at rederiet selv skal investere en kvart milliarder kroner i kjøp og ombygging av ett ålandsk roll-on/roll off-skip.  Det skal bygges om med sideporter. I tillegg skal rederiet bygge om ytterligere to roll-on/roll-off-skip som allerede eies av Sea Cargo.

Sideportene og kjørerampene  sørger for at skipene kan laste- og losse både etter truck til truck-metoden, eller containere og rullende lasteenheter.

For å spare miljøet  vil samtlige tre skip bli optimalisert med nye motor/fremdriftssystemer som har et  langt lavere drivstoppforbruk enn dagens skip.

– Skipene vil faktisk være like miljøvennlige som mange gassdrevne skip, sier Ole Sævild.

Han er klar på at den nye transportavtalen vil optimalisere så vel Hydros transportbehov som rederiets transportopplegg.

–Vi skal nå gå videre å tilby innholdet i Hydro-avtalen tilpasset en transportavtale med andre industriaktører; deri Norske Skog hvor vi i 2013 overtok all transport av avispapir og andre typer papir  fra Skogn til Kontinentet og Storbritannia.   Her har vi tre skip i fart. To av dem er våre egne sideportskip, mens ett er innleid. Vi regner med at vi også her vil investere betydelige midler i oppgradering av skipene og eventuelt anskaffe flere større skip i eget eie.

For Sea-Cargo og morselskapet SeaTrans er Norske Skog fra tidligere en storkunde. I fjor gjenerobret Sea-Cargo papirkontrakten med Norske Skog.

De to industrikontraktene med henholdsvis Norsk Hydro og Norske Skog vil bli samordnet med rederiets linjefart mellom Norge – Kontinentet og Storbritannia.  Det er meningen at alle skip skal kombineres med linje- og industrilaster. Det vil øke kapasiteten i linjene med rundt 40 prosent. Møreområdet vil få minst to ukentlige anløp av skip fra Sea-Cargo når den nye Hydro-avtalen avtalen trer i kraft. Det blir ingen endringer  i anløpsfrekvensen på Bergen, og Risavika ved Stavanger beholder sin posisjon.

Ifølge Sævild arbeider rederiet nå også med en omprofilering av skipene hvor de blant annet vil få nye navn.

Skipet som Sea-Cargo nå har kjøpt, dreier seg om ålandske MS «Express» på 8843 dwt., bygget i september 1997 ved daværende Fosen Mekaniske Verksteder AS.  Finske rederier bygget fire slike skip i Norge, mens Sea-Cargos morselskap, SeaTrans fikk levert ett skip. Det ble imidlertid senere solgt med solid gevinst. Skipene er opprinnelig bygget hurtiggående med vel 20 knops fart.