M/S «VINGTOR»

Oma Baatbyggeri AS overleverte den hurtiggående passasjerkatamaranen M/S «VINGTOR» til Norled AS den 30. april 2012 som verftets byggenummer 530. Fartøyet har kapasitet for 290 passasjerer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nybygningskontrakten for to hurtigbåter ble inngått mellom rederiet (den gangen Tide Sjø) og Oma Baatbyggeri i desember 2010. Prisen per fartøy har vært antydet til cirka 60 millioner kroner. Rederiet sikret seg samtidig opsjoner for ytterligere to fartøyer.

Bakgrunnen for avtalen var resultatet av en anbudskonkurranse for ruten mellom Sogn og Fjordane og Bergen. Det hører med til historien at i første omgang ble det bestemt at Fjord1 skulle fortsette å betjene denne ruten, men Tide Sjø reiste da erstatningssak mot fylkeskommunen og viste til at det hadde levert det rimeligste tilbudet. Enden på visen ble en ny anbudsrunde som Tide Sjø vant.

I mellomtiden er Tide Sjø blitt til Norled som er et rent rederi uten driftsmessig tilknytning til Tide Buss. Eier er Det Stavangerske Dampskibsselskab, og forandringen førte til omprofilering av cirka 80 fartøyer.

“Vingtor” navnet har vært brukt siden 1960 da den første hydrofoilbåten ble satt i rutetrafikk i Norge. Det 30 meter store fartøyet med plass til 279 passasjerer var bygget i Italia. I 1996 fikk Flaggruten en ny “Vingtor”, innkjøpt fra Thailand, men bygget ved Fjellstrand i 1990.

M/S «VINGTOR»

Debuten ble ikke den beste, for innledningsvis lyktes det ikke å få båtene (inkludert «Njord» og «Frøya») opp i marsjfart på 35 knop uten å bruke full effekt på maskineriet. Dette var overraskende siden konstruksjonen er tilnærmet lik den for «Tideadmiral» (SKIPSREVYEN nr. 2/2010), og feilen skal være ved vannjetanlegget. Det innebar blant annet at Norled måtte vurdere innleie av andre båt(er) den første tiden etter oppstarten den 1. mai 2012. Ifølge media ble løsningen leie av to Fjord1 båter i tillegg til «VINGTOR».

Hurtigkatamaranen har klasse i DNV ✠1A1, HSLC, R3, Passenger og har 4-personers besetning.

Hoveddata:

Brennoljekapasitet er på 2 x 4000 liter, og kapasitet for ferskvann er 1500 liter.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av fire MTU 10V2000 M72 CR dieselmotorer hver med ytelse på 900 kW som driver fire RRM Kamewa 45A3 vannjetanlegg via ZF 3000D reduksjonsgear. Servicefart skal være 35 knop.

Strømforsyningen besørges av to Nogva Deere 4045 DFM50 hjelpemotorer hver på 52 kW med to Stamford generatorer.

Pumpeleveransene kommer fra Grundfos. Apply TB har levert proviant fryse/kulde maskineri, og tank sounding systemet er fra Apply Oil & Gas. Sunn-Vent har levert ventilasjonsanlegget ombord og montert vifter med maskineri fra Nyborg.

Brannsikkerhetsmessig har Alf Lea & Co. Brannvern levert sprinkleranlegg, og varslingsanlegget kommer fra Apply TB.

Dekk/innredning

Vindusleveransen er fra Ertec, og Undertun har levert landgang og hydraulikk for gangveier. Ankervinsj er en MB Hydraulikk leveranse, og Erling Haug har supplert ankerutrustningen og fortøyningsutstyr. Libra Plast har levert utvendige dører, og branndører kommer fra Norac Baggerød. Båten er oppmalt med Jotun malingssystemer.

Redningsutstyret omfatter blant annet MOB-båt type Zodiac fra Fische Marine i davit fra MB Hydraulikk.

I innredningen er benyttet paneler på innvendige skott levert av Metalleido Components og innredningsdører fra Fjordesign. West Mekan har levert passasjerstolene, og Jets har tatt seg av vacuumtoalettsystemet ombord.

Apply Oil & Gas har utført de elektriske installasjonene og levert hovedtavle. Brokonsoller er en verftsleveranse.

Elektronikk

Apply TB har levert kommunikasjons- og navigasjonsutstyret ombord som består av Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 speed logg, Simrad GC-85 gyrokompass, Simrad AP-50 autopilot, Adveto Ecdis-4000 kartsystem, Furuno GP-150 GPS, Furuno FA-150 AIS, Danelec Marine VDR DM200, Tron 40S og 45 SX nødpeilesender, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, ENTEL HT 649 GMDSS portable VHF, Sailor RT 6222 og RT 6248 VHF, ICOM IC-A6E bærbar VHF og Nokia 810 mobil.

PA/intercom anlegg er fra JBK, og Sat-TV er type Raymarine 45STV m/parabol antenne.

DNB har vært involvert i prosjektet på finansieringssiden.

«Vingtor»s søsterskip med bnr. 531 og 532 blir levert i nær fremtid fra Oma Baatbyggeri AS. Så får man se om Norled også benytter seg av den siste opsjonen (båt nr. 4).