Utfordrer etablerte brønnbåtrederier

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er ikke bare innenfor offshore-serviceskip sektoren at det er bevegelser i rederimassen, også innenfor brønnbåtsektoren skjer det endringer. Marine Harvest ser muligheter og etablerer rederi.

Den dominerende lakseprodusenten Marine Harvest har formalisert samarbeidet med det John Fredriksen-kontrollerte rederiet Deep Sea Supply.  Sammen skal de drifte båter for oppdrettsnæringen.

Status per i dag er at Marine Harvest leier en flåte på 44 havbruksrelaterte båter. Den årlige kostnaden med dette er anslått til 100 millioner euro. Offshore-rederiet Deep Sea Supply sin flåte består av rundt 40 skip. Sammen er de kanskje dynamitt, og i følge en børsmelding antydes det ombygging av ledig offshore-tonnasje - det er havbruk som gjelder!

En ny konstellasjonen av en slik dimensjon som denne, utløser selvsagt en dynamikk i næringen.  Kanskje kan ombygging av eksisterende offshore-båter skape arbeid for norske verfts slunkne ordrebøker eller, som vi har hørt Marine Harvest tidligere uttale, nybygging av rimeligere havbruksbåter (brønn-/arbeidsbåter). Tanken er å holde kostnadsgaloppen i sjakk.

Slike strukturelle endringer dra selvsagt med seg en del uro. Hva med eksisterende brønnbåtrederier, de som leier ut sine båter til Marine Harvest? Vi vil tro at disse tar Marine Harvest/Deep Sea Supply posisjoneringen profesjonelt og kjølig, men muligens med et snev av usikkerhet.