Sjøfartsdir. Olav Akselsen under dåpen i Ulsan i dag. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Verdensnyhet under norsk flagg – metanolskip døpt i dag

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lasteskipene “Mari Jone” og “Lindanger” er de første havgående skipene i verden som kan bruke metanol som drivstoff. I dag ble de døpt under en høytidelig seremoni Ulsan i Sør-Korea.

Både disse og to søsterskip registreres i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) ved levering. – Dette viser at Norge er verdensledende i å tilrettelegge for miljøvennlig teknologi. Det er gøy at de første skipene som går på metanol får norsk flagg, sier næringsminister Monica Mæland (H).

Den 18. april ble “Mari Jone” og “Lindanger” døpt under en høytidelig seremoni ved Hyundai Mipo-verftet i Ulsan i Sør-Korea, der skipene ble bygget. Sjøfartsdirektoratet har samarbeidet med initiativtakerne Waterfront Shipping Company Ltd., Westfal-Larsen Management og Marinvest/Skagerack Invest for å få prosjektene godkjent innenfor det generelle regelverket. Kjemikalietankerne har en bruttotonnasje på 50.000, og er utstyrte med spesialutviklede dual-fuel-motorer som kan gå på metanol, tungolje, marin dieselolje eller marin gassolje.

– Sjøfartsdirektoratet har fokus på miljøvennlige løsninger, og vi jobber for å være en samarbeidspartner som bidrar til at bærekraftige prosjekter kan realiseres, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en kommentar.

Ved bruk av metanol vil det være det mulig for fartøyene å oppfylle utslippskravene innenfor ECA-områdene (Emission Control Area) uten at det behov av rensing på avgassen. Siden metanol har et lavt flammepunkt har skipene blitt utstyrt med spesialtilpasset maskineri og systemer, blant annet et rørsystem med doble barrierer og tilhørende overvåkning.  Sjøfartsdirektoratet baserer godkjennelsesprosessen på en anerkjent prosedyre for aksept av ny teknologi eller alternative løsninger.

Westfal-Larsen er eier av “Lindanger”, som har hjemmehavn i Bergen. De har bestilt ett søsterskip til, som leveres om kort tid. Marinvest og Waterfront Shipping har delt eierskap i “Mari Jone”, som har fått Haugesund som hjemmehavn, og også de har et søsterskip under ferdigstilling. Waterfront Shipping, som skal hyre skipene, er et datterselskap av Methanex Corporation, som er verdens største leverandør og produsent av metanol.

Se også artikkel 12 april: World's first ocean-going