Det oppgraderte LNGPac-systemet.

Wärtsilä lanserer ny løsning for LNG-håndtering

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I tråd med at LNG blir et stadig mer levedyktig og populært drivstoff til den marine næringen, fortsetter Wärtsilä utviklingen av tekniske løsninger som bidrar til denne trenden. De siste utviklingene fra Wärtsilä på dette området er en oppgradert versjon av selskapets LNGPac-system for lagring og håndtering av LNG, samt forbedringer på Wärtsiläs Gas Valve Unit (GVU).

LNGPac-systemet, som Wärtsilä introduserte i 2010, består av et komplett system for LNG-håndtering. Dette inkluderer bunkringsstasjon, LNG-tank og tilkoblingsrom til tanken som inkluderer prosessutstyr, oppvarmingsløsning, samt styrings- og overvåkingssystem. Med mer enn 20 LNGPac-systemer i drift eller under bygging, har systemet vist seg å være en verdifull muliggjører for LNG som drivstoff til marine applikasjoner. Ved å oppgradere systemet til å bli mer kompakt og teknisk avansert, styrkes både sikkerheten og påliteligheten, mens kapital- og driftsutgifter (CAPEX og OPEX) reduseres. Det nye systemet har færre bevegelige deler, noe som gjør at det kreves mindre vedlikehold. Videre gjør det kompakte designet og den økte graden av komponentintegrering, at installeringen kan utføres raskere ved verftet. Denne utviklingen er mulig grunnet Wärtsiläs omfattende kjennskap til alle sentrale deler av fartøyets maskineri, systemer for LNG-håndtering og skipsdesign.

Oppvarmingsløsningen, som brukes til å fordampe og trykksette LNGen og til å gi motoren riktig gasstemperatur, har blitt fjernet. Det samme har pumpene. Det nye systemet bruker motorens kjølevann direkte, noe som resulterer i færre grensesnitt og mindre installasjonsarbeid for verftet. Ved å eliminere elektriske konsumenter, gjør Wärtsilä fartøyet enda mer miljøvennlig.

En lignende forbedring er gjort på Wärtsiläs Cold Recovery-løsning, som muliggjør at den kalde energien fra LNGen kan brukes av skipets HVAC-system. I det nye Cold Recovery-systemet knytter Wärtsilä skipets HVAC (eller andre kjølesystemer) direkte til tankkoblingsrommet, noe som betyr at en komplett krets bestående av varmeutvekslere, ventiler og pumper fjernes.

Wärtsiläs GVU er en modul som ligger mellom LNG-lagringssystemet og dual-fuel motoren. Den blir brukt til å regulere gasstrykket og sørge for en sikker frakobling av gass-systemet dersom det er nødvendig. Ved å kombinere LNGPac–systemet og GVU i ett enkelt, integrert system, kan en spare betydelig plass, og en enkel "plug and play"-løsning vil redusere både installasjonstid og kostnader for verftet.

Det har blitt brukt nye, innovative løsninger i nesten alle aspekter av det kompakte gassystemet. Dette inkluderer integrert luftsluse og kontrollskap, en kompakt bunkringsstasjon, en lukket eller integrert gassventil og maksimalt LNG lagringsvolum.

Wärtsilä er en industrileder innen utviklingen av dual-fuel motorteknologi. Selskapet har ledet an ved å utvikle en komplett verdikjede av systemer, løsninger og bunkringssystemer - både om bord og på land - for å akselerere bruken av miljømessig, bærekraftig og konkurransedyktig LNG-drivstoff. De siste utviklingene er i tråd med Wärtsiläs strategi om å sikre bedre økonomiske og miljømessige resultater for den marine sektoren.

Det oppgraderte LNGPac-systemet blir offisielt lansert under ONS 2014 som finner sted i Stavanger fra 25.-28. august og vil også bli presentert under SMM 2014 messen som finner sted i Hamburg fra 9.- 12. september.