VS 499 LNG

Wärtsilä vinner kontrakt på komplett løsning til et nytt norsk LNG-fartøy

Wärtsilä er blitt tildelt en kontrakt med Kleven Maritime for design av en ny PSV (Platform Supply Vessel) for norske Rem Offshore. Wärtsilä skal også levere fremdriftsmaskineri, automasjon og annet utstyr til fartøyet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Denne ordren bekrefter Wärtsiläs posisjon som en markedsleder innen design og fremdriftsløsninger til LNG-supplyskip. Videre viser omfanget av kontrakten Wärtsiläs sterke posisjon som totalleverandør og systemintegrator med evne til å tilby marine kunder alt de trenger fra én leverandør. Dette forenkler og effektiviserer design- og skipsbyggingsprosessene og reduserer risikoen for forsinkelser.

Rem Offshores nye LNG-drevne PSV er det første i selskapets flåte av denne typen skip, og fartøyet vil ha et VS499 LNG PSV-design fra Wärtsilä Ship Design. Designet er en videreutvikling av det suksessrike VS489 LNG PSV-designet. Skipet har en fremragende energieffektivitet, en unik skrogform, drivstoff-fleksibilitet, og eksepsjonell ytelse på områder som drivstofføkonomi og lastekapasitet.

I tillegg til komplett design av fartøyet, omfatter Wärtsiläs leveranse også dual-fuel (DF) hovedmotorer og generatorsett, elektriske kraft- og fremdriftssystemer, integrert automasjonssystem og kraftstyringssystem. Valget av Wärtsiläs DF-teknologi, som muliggjør bruk av ren gass som primært drivstoff, er i tråd med Rem Offshores ambisjon om å utvide flåten med miljømessig bærekraftige PSVer. DF-motorene kan også operere på marin dieselolje om nødvendig. Fartøyet skal bygges ved Kleven Verft i Norge.

Wärtsilä i forkant innen miljøløsninger til skip
Denne ordren er den tredje nye kontrakten på LNG-drevne PSVer i løpet av kort tid der Wärtsilä vil stå for både design og utrusting. Wärtsiläs evne til å tilby totalløsninger som inkluderer fartøydesign, fremdriftsanlegg, elektro og automasjon og en rekke drivstoffbesparende og miljømessig bærekraftige alternativer, har gitt selskapet et betydelig konkurransefortrinn, spesielt innen området spesialfartøy som gass-PSVer.

Rem Offshores nybyggordre er et ytterligere bevis på den økende globale etterspørselen etter Wärtsiläs unike gassløsninger, som er bygget på en kombinasjon av Wärtsiläs Low Loss-konsept for elektrisk framdrift, Wärtsilä 34DF hovedmotorene og den nylig introduserte Wärtsilä 20DF motoren.

"Den unike kombinasjonen av våre designkunnskaper og vår styrke innen teknologi gjør oss i stand til å gi et helhetsbilde som har reell verdi, spesielt for spesialfartøy som dette, sier Tor Henning Vestbøstad, salgssjef Wärtsilä Ship Design.



"Den integrerte løsningen, som benytter Wärtsiläs DF motorer og Low Loss-konseptet, gir kunden høyest mulig redundans og pålitelighet - og et svært effektivt fartøy under alle driftsforhold. Energieffektiviteten, lastekapasiteten og den generelle ytelsen er alle fremragende, legger han til. Vestbøstad fremhever også selskapets gode samarbeid med både Rem Offshore og Kleven som en viktig medvirkende årsak til dette prosjektets suksess.

En unik kombinasjon av design, teknologi og integrerte løsninger
Wärtsiläs 20DF motor er det siste tilskuddet til selskapets komplette portefølje av dual-fuel motorer. Denne industriledende teknologien tilbyr marinesektoren en rekke fordeler, først og fremst muligheten til å kunne bruke ulike typer drivstoff. Med usikkerheten knyttet til fremtidige priser på flytende drivstoff, og med stadig strengere miljøkrav, gjør denne fleksibiliteten det mulig å bruke kostnadseffektiv og miljøvennlig LNG som primært drivstoff. Ved brudd i gassforsyningen vil Wärtsiläs DF motorer automatisk gå over til bruk av diesel, uten avbrudd eller reduksjon av fart. Installasjoner som er basert på kun én driftstofftype mangler dette ekstra nivået i driftssikkerheten.