
Verdens første LNG isbryter
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Østersjøen er knalltøff vinterstid.
I de kaldeste periodene er skipstrafikken helt avhengig av en velfungerende isbrytertjeneste. Tidlig på 90-tallet seilte vi med datidens supermoderne «Fennica» og «Nordica» i Det baltiske hav. Skikkelig fascinerende var det å oppleve hvordan erfarne is-navigatører formelig sprenger råker i isen for møtende trafikk.
Men mye av Finlands isbryterflåte begynner å trekke på årene - kanskje et dårlig valgt uttrykk i maritim sammenheng; årer er ikke lenger særlig aktuelt i kommersiell drift. Men nye I/B «Polaris» innleder en ny æra for moderne finske isbrytere. Hun er bnr 510 fra Arctech Helsinki Shipyard, har et Wärtsilä Dual-Fuel anlegg installert hvor LNG-drift er hovedsaken og diesel er mer sekundært.
Hun er designet for nullutslipp, Østersjøen er som kjent et sårbart havområde og reguleringene er svært strikse. I tillegg til isbryterfunksjonen, er hun også utrustet for oljeoppsamling og slepeoppdrag også under vanskelige forhold.
Som abonnent vil du snart motta Skipsrevyen nr 4/2016, en spesialutgave til Nor-Fishing. Isbryteren «Polaris» kan du lese mer om i Skipsrevyens utgave 5/2016 – vår spesialutgave til SMM 2016.
Selvsagt er designen under vannlinjen særlig interessant på en isbryter.