KVITBJØRN levert til Nor Lines fra Tsuji Heavy Industries Co. Ltd i Kina

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Seilasen hjem er beregnet til 6-8 uker. – Dette er en stor dag for Nor Lines. Vi gleder oss til å tilby en enda mer effektiv og miljøvennlig logistikkløsning for godstransport langs hele Norgeskysten, sier adm. direktør Tor Arne Borge.

KVITBJØRN er det første av to nye naturgassdrevne godsskip som skal erstatte eldre tonnasje i fast rute mellom Nord-Europa og Norgeskysten til Nord-Norge.

Den prisbelønte skipstypen er utviklet i tett samarbeid med Rolls Royce og omfatter i tillegg til bruk av flytende naturgass som drivstoff, også nyvinninger relatert til skrogdesign, fremdriftsanlegg og kraftproduksjon ombord. Hvert av skipene vil ha en kapasitet tilsvarende min. 200 vogntoglass og øker fleksibiliteten for transport mellom vei og bane til sjø.

Skipstypen har vunnet flere prestisjefulle priser både for nyskapende design og sitt bidrag til klimavennlig logistikk. Av priser som er tildelt er:

Thor Heyerdahl prisen i 2014, Next Generation Ship Award i 2011, Miljøprisen – Transport & Logistikk i 2013 og Green Ship Technology i 2013.

Bruk av drivstoffet naturgass (LNG) gir en kraftig forbedring i miljøregnskapet for en allerede miljøvennlig sjøtransport. – Nor Lines og vår eier, Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), mener at fremtidens drivstoff for skip er naturgass. I forhold til oljedrevne skip vil de to nye Nor Lines-skipene ha mer enn 35% lavere klimagassutslipp. Utslippene av nitrogenoksid (NOx) blir redusert med 90 prosent, og svovel- og partikkelutslipp fra drivstoff elimineres, forklarer adm.direktør Tor Arne Borge.

– I snart 40 år har det vært en klar politisk målsetting å overføre mer godstrafikk fra veg til sjø. Når vi nå gjør festtaler om til handling og investerer en halv milliard kroner i to nye naturgassdrevne miljøskip, håper vi at myndighetene også vil legge forholdene bedre til rette for økt bruk av sjøtransport. Dette vil være både god miljøpolitikk og god samferdselspolitikk.

– For at miljøvennlig sjøtransport skal være et reelt valg for vareeierne, må det også være et kommersielt konkurransedyktig alternativ. Et bedre tilpasset avgiftsregime og bedre rammebetingelser vil derfor øke sjøtransportens konkurranseevne, poengterer Borge.