Rem Offshore velger Wärtsilä for nytt arktisk forsyningsskip

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rem Offshore har valgt Wärtsilä som leverandør av et forsyningsskip designet til å operere i arktiske forhold. Dette er den første bekreftede kontrakten for Wärtsilä Ship Design sin nye serie av arktiske forsyningsskip. Leveransen omfatter en integrert pakke som inkluderer maskineri, automasjon- og elektriske systemer og det patenterte Wärtsilä Low Loss Concept (LLC).

Forsyningsskipet skal bygges ved Kleven Verft på vegne av Rem Offshore AS. Kontrakten med Kleven Verft AS ble signert i januar. Fartøyet er planlagt levert i første halvdel av 2015, og vil bygges med Wärtsilä Ship Designs VS 485.

– Wärtsiläs unike posisjon som totalleverandør til marin sektor blir nok en gang verdsatt gjennom denne kontrakten som inkluderer både skipsdesign og en omfattende kraftløsning. Denne kontrakten tar oss et skritt nærmere målet om å bli en ledende aktør i markedet for skip med isklasse, sier Magnus Miemois , Vice President Solutions, Wärtsilä Ship Power.

– Det er økende aktivitet blant oljeselskaper i det nordlige Russland, Grønland, Barentshavet og andre arktiske farvann. Dette krever fartøy som er spesielt utviklet for utfordrende forhold, og Wärtsilä har vist at de kan møte slike behov, sier Åge Remøy, administrerende direktør i Rem Offshore AS.

Skipet vil bli utstyrt for operasjoner i arktiske områder, med skrog og fremdrift i henhold til DNVs isklasse ICE 1B. Dette bekrefter at fartøyet har nødvendig styrke, kraft og utstyr for å operere i arktiske forhold. Videre vil fartøyet klargjøres for kalde klimaforhold i henhold til DNVs klassenotasjon ”Winterized Basic”, som betyr at det er installert varme for å hindre isdannelse og avisingsfunksjoner.

Den nye PSVen vil ha en total lengde på 87,2 meter, en bredde på 20 meter og en dybde på 8,6 meter.