Remøy Shippings nye gassdrevne PSV designet av Wärtsilä Ship Design

Wärtsilä singnerer ny kontrakt med Kleven

På ONS i dag signerte Wärtsilä kontrakt med Kleven Maritime på leveranse av Wärtsilä dual-fuel motorer og komplett diesel-elektrisk framdriftssystem til en gassdrevet PSV til Remøy Shipping. Fartøyet vil få Wärtsilä Ship Designs nyutviklede PSV – VS 4412 DF-design.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

PSVen skal leveres i tredje kvartal 2014, og går da direkte inn i en langtidskontrakt Remøy Shipping har inngått med Statoil. Dette er den femte LNG-PSVen Kleven Maritime bygger, og Wärtsilä har levert fremdriftssystem til alle fem.

Kontrakten føyer seg videre inn i en rekke på fire utstyrskontrakter Wärtsilä har inngått med Kleven de siste to månedene:

- Leveranse av design (VS 485 MkIII L), motor og komplett diesel-elektrisk framdriftssystem, til to PSVer til Atlantic Offshore.

- Leveranse av motor, komplett diesel-elektrisk framdriftssystem, gir og propellanlegg til en OCV & pipelayer til Eidesvik Neptun

- Leveranse av motor og komplett diesel-elektrisk generatorsystem til en PSV til Ugland Offshore.

- Leveranse av design, DF motorer og komplett diesel-elektrisk framdriftssystem til en PSV til Remøy Shipping.

Totalt fem båter, hvor av Wärtsilä Ship Design altså leverer design til tre. Fremdriftssystemene på alle båtene er inkludert Wärtsiläs patenterte Low Loss Concept.

- Det siste halvåret har vi sett økt aktivitet i markedet for offshorefartøy, og det er veldig gledelig at norske redere har begynt å investere igjen. De fire kontraktene vi nå har signert med Kleven vil skape mye jobb for den norske virksomheten vår langt ut i 2014, sier adm. dir i Wärtsilä Norway Sveinung Hansen.