Fornyer bilskipsflåten med to skip

Pris: Mellom 700 og 800 millioner kroner

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bilskipsrederiet United European Car Carriers (UECC) i Oslo er i ferd med å fornye flåten med to nybygg som er bestilt ved det japanske verftet Kawasaki Heavy Industries. Byggingen er satt bort til det japanske verftets kinesiske partner Nacks shipyard i Nantong som er et joint venture mellom Kawasaki og China Ocean Shipping Group Company. Pris er ikke oppgitt, men trolig ligger byggeprisen på et sted mellom 120 og 130 million er dollar, ifølge mekleranslag.

Administrerende direktør Glenn Edvardsen i UECC opplyser til Skipsrevyen at de to skipene bygges med fremdriftsmaskineri som både kan gå på flytende naturgass så vel som vanlig bunkersolje. Skipene får svensk/finsk isklasse 1A super, noe som gjør at de kan trafikkere Østersjøen på helårsbasis. De to skipene skal leveres i annet halvår 2016. De får hver lastekapasitet på 3800 biler, og blir de største skip som bygges for å kunne drives med naturgass.

UECC har spesialisert seg på frakt av nye biler fra Kontinentet/UK til Norge (Drammen/Oslo), Sverige, Finland og andre destinasjoner i Østersjøen. I alt inngår 23 skip i UECC-systemet slik at flåten kommer opp i 25 skip når nybyggene er levert.

I tillegg til transport av nye biler blir skipene tilrettelagt for annen last, f.eks. store og tunge kolli, mafivogner mm. Skipene bygges med 10 bildekk. De får en lengde på 180 meter og blir 30 meter brede.

Skipsdesignet er utviklet i samarbeid med UECC, verftet og den svenske Wallenius Marine og japanske Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK). Skipene blir de største av sin type som konstrueres for helårstrafikk i Østersjøen.

Edvardsen karakteriserer skipene som fremtidsrettet og svært miljøvennlige.

UECC har hovedkontor i Oslo mens konsernet er nederlandskregistrert. De fleste skipene seiler under Madeira-flagg. Skipene eies for det meste av Isle of Man-selskaper som ligger i UECC-systemet, men noen eies også av Wallenius og NYK som på sin side står som eiere av UECC på 50/50-basis.

Opprinnelig ble rederiet dannet i Grimstad av Andreas K.L. Ugland i 1971. Rederiet, dets 18 ansatte og 19 skip ble i 1990 solgt til NYK etter økonomiske problemer i Ugland-rederiet. Etter en tid ble eierforholdet restrukturert ved at svenske Wallenius kom inn som 50 prosent partner.