Ole-Peter Brandal (arkivfoto)

Måtte gå fra Sølvtrans

Starter konkurrerende rederi

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Et nytt brønnbåtrederi i Ålesund har hentet inn 65 millioner kroner i risikokapital fra investormarkedet og står klar til å bestille sitt første skip. Men ambisjonene er å bestille ytterligere tre fartøyer i første omgang. Mannen som er med på etableringen av det nye selskapet er Ole-Peter Brandal, som fikk fyken som administrerende direktør i det børsnoterte brønnbåtrederiet Sølvtrans i Ålesund. I brønnbåtmiljøet på Sunnmøre er oppfatningen at dette er en takk for sist-hilsen fra Brandal.

Det nye rederiet består av et driftsselskap, Intership AS, og et skipseiende selskap, Intership Invest AS. Det er sistnevnte som nå henter kapital i aksjemarkedet.  Intership AS vil i første omgang sitte på mellom åtte og ni prosent av aksjene i det skipseiende selskapet.

Det hele kjøres i gang av Ole-Peter  Brandal sammen med blant andre tidligere Marine Harvest toppen Håvard Grøntvedt.  Det første skipet er sikret beskjeftigelse i minst fem år gjennom en leieavtale med nettopp Marine Harvest Skotland. Det er også opsjoner for ytterligere to år. Denne avtalen er vunnet i skarp konkurranse med Brandals forrige arbeidsgiver, Sølvtrans.  Skipet tiltrer leieavtalen i september 2015.

Det første skipet skal leveres fra det tyrkiske verftet Besiktas. Dette verftet er også tiltenkt byggingen av de øvrige tre skipene som er planlagt. Den totale investeringen kommer på ikke langt unna 900 millioner kroner. Hvert skip er beregnet å koste vel 215 millioner kroner.  Til det første skipet er det altså hentet inn 65 millioner. Resten,150 millioner, vil bli finansiert gjennom banklån, ifølge tegningsprospektet..

Skipene blir meget avanserte med et lukket laste/losse- og transportsystem. De er utviklet av  Skipsteknisk AS i Ålesund og får hvert en lastekapasitet på 2000 kubikkmeter levende fisk.

Det var i januar 2011 Ole-Peter Brandal ble sparket ut av Sølvtrans av styreformann, tidligere toppsjef og mannen som sto bak etableringen av Sølvtrans i 1986, Roger Halsebakk. Den tidligere sjefen ble da altså igjen ansatt som toppsjef, denne gang for å erstatte nettopp Brandal som måtte gå fordi han etter sigende ikke oppnådde gode nok resultater.  Sølvtrans hadde svak drift og dårlig kursutvikling på aksjene etter at selskapet gikk på børs på vårparten 2010. Rederiet leverte i 2013 sitt beste resultat noen gang, og betalte høyt utbytte.   Halsebakk har også vært kaptein på flere av rederiets skip.  Han er største eier i Sølvtrans gjennom selskapet Dolstein Invest AS med  30,4   prosent av aksjene.

Etter at Brandal forlot Sølvtrans gikk han tilbake til sin stilling i Nordea Bank i Ålesund, bankforbindelsen til Sølvtrans. Han slutter i banken 1. april i år for å ta hånd om etableringen og oppbyggingen av Intership-konsernet.

Brandal begynte som toppsjef Sølvtrans i 2004 da han overtok etter Halsebakk. Ringen ar altså nå sluttet etter at mye ondt blod er rent i havet.