MS Finnmarken

Wärtsilä gjør Hurtigruten grønnere

Hurtigruten ASA har inngått kontrakt med Wärtsilä på motorombygginger som vil redusere NOx-utslippene fra skipene MS Finnmarken, MS Trollfjord og MS Midnatsol med 20 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hver dag, hele året, bringer hurtigruteskipene MS Finnmarken, MS Trollfjord og MS Midnatsol gods, passasjerer og turister til 34 havner langs norskekysten mellom Bergen og Kirkenes. Nå skal de velkjente og populære fartøyene gjøres mer miljøvennlige, og Hurtigruten ASA har gitt Wärtsilä kontrakt på miljøoppgradering av de til sammen seks Wärtsilä 9L32 dieselmotorene om bord i de tre skipene. De motortekniske ombyggingene vil redusere utslippene av miljøskadelige nitrogenoksider (NOx) med 20 prosent per motor, slik at motorene tilfredsstiller de siste miljøkravene nedfelt i den internasjonale IMO Tier II-standarden for skipsfarten.

- Hurtigruten er en stor og viktig kunde for Wärtsilä. Vi er glade for at rederiet satser på miljøet, og for Wärtsilä er dette et stort og omfattende oppdrag. Kontrakten befester vår posisjon som Norges ledende leverandør av NOx-ombygginger, og er en anerkjennelse av vår teknologi, kompetanse og gjennomføringsevne på dette området, sier salgssjef innen spesialfartøy i Wärtsilä, Arne Mæland. Han legger til at selskapets feltservicepersonell vil utføre ombyggingene på hurtigruteskipene i januar 2013, januar 2014 og januar 2015.

- For Hurtigruten er nærheten til naturen og kystkulturen vårt viktigste salgsargument, og selskapet ser det som viktig å ivareta miljøet langs norskekysten. Gjennom medlemskapet i Næringslivets NOx-fond har vi forpliktet oss til å gjennomføre tiltak som senker NOx-utslippene våre. En del er allerede gjort, og med Wärtsiläs ombygginger på de tre skipene tar vi et nytt skritt i miljøsatsingen vår. Miljøoppgraderingene vil gi Hurtigruten en stor reduksjon i de totale NOx-utslippene våre, uttaler teknisk sjef i Hurtigruten ASA, Kurt Grundstad.

Teknisk milepæl

Wärtsilä tilbyr over 50 løsninger innen energisparing og miljøforbedrende tiltak for det maritime markedet. Selskapet ønsker å være en totalleverandør, og jobber derfor med både design og alle mulige komponenter som kan gjøre et skip mer effektivt og miljøvennlig.

- I Wärtsilä har vi som mål å bidra til et lavest mulig utslipp av klimagasser og NOx. Rundt om i Norge jobber våre ansatte daglig med å utvikle ny teknologi som skal bidra til å gjøre skipsfarten mer miljøvennlig, sier Mæland.

I dette arbeidet er miljøombygging av skipsmotorer et viktig forretningsområde, og Wärtsiläs serviceenhet i Norge har til sammen utført NOx-ombygginger på rundt 170 motorer siden selskapet hadde ferdigutviklet teknologien på midten av 90-tallet.

- De seks Wärtsilä 32-motorene på hurtigruteskipene representerer en teknisk milepæl for oss. Disse motorene er «bare» ni til ti år gamle, og blir blant de aller første av denne nyere generasjonen motorer vi bygger om for lavere NOx-utslipp. Vi vil ta i bruk komponenter og teknologi fra Wärtsiläs aller nyeste og mest miljøvennlige motortyper, og anvende disse på Wärtsilä 32-motorene for å heve miljøstandarden. At vi nå kan tilby NOx-ombygginger også til denne motortypen, er nok et bidrag til konsernets portefølje av miljøløsninger, forklarer Arne Mæland.

Støttes av NOx-fondet

Hurtigruten får dekket nær 80 prosent av kostnadene ved motorombyggingene fra Næringslivets NOx-fond, som er et spleiselag der medlemsbedriftene kan søke om støtte til utslippsreduserende tiltak. Gjennom Miljøavtalen om NOx 2011-2017 har fondet som mål å redusere NOx-utslippene med 16 000 tonn, samt at effekten av oppnådde utslippsreduksjoner for hele perioden skal opprettholdes.

- Støtten fra NOx-fondet er et viktig bidrag til miljøtiltakene Hurtigruten nå gjennomfører på MS Finnmarken, MS Trollfjord og MS Midnatsol. Som rederi synes vi ordningen med NOx-fondet har fungert veldig bra. Fondet bidrar til å sette fokus på miljøtiltak i skipsnæringen, og gjør det lettere for rederier å gjennomføre prosjekter, mener Kurt Grundstad.

Daglig leder i NOx-fondet, Geir Høibye, sier Wärtsilä har vært en viktig bidragsyter til NOx-reduksjonene som er gjennomført i norsk skipsfart.

- Wärtsilä har vært en av de viktigste leverandørene av slike miljøtiltak. Selskapet var tidlig ute med å tilby motorombygginger og har gjennomført mange slike prosjekter. I miljøavtalen som gjelder for 2011-2017 vektlegges varige reduksjonstiltak, og da er motorombygginger og overgang til gassdrift blant de fremste tiltakene, uttaler Høibye.