Feillasting årsak til “Höegh Osaka” kantringen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den britiske havarikommisjonen Marine Accident Investigation Board, MAIB, har konkludert med at det var en “simpel” feillasting som førte til at det store bilskipet fikk slagside lørdag 3. januar 2015. Se YouTube video her.

Mannskapet kjørte skipet opp på en sandbanke i Solent stredet utenfor Isle of Wight for å unngå totalhavari. På det meste var slagsiden hele 52 grader. Bergingsselskapet Svitzer ble engasjert for å redde skipet som noen dager senere taues til Spitbank nærmere Portsmouth.

MAIB rapporten fastslår manglende kommunikasjon mellom havnekaptein og overstyrmann som årsak til feillasting og etterfølgende ballasting av skipet. Kommisjonen poengterer særlig manglende kommunikasjon mht plasseringen av og mengden av lastede enheter. Kritisk er man til at svært tunge objekter ble plassert på skipets mellomste dekk mens det lavere ned kun ble lastet alminnelige (og lette) personbiler.

Av rapporten fremkommer det at overstyrmannen før avgang noterte seg at stabilitetsindikatoren indikerte verdier under normalen, men tilsynelatende innenfor det tillatte. På den bakgrunn valgte han å ikke fylle på med ekstra ballast. Rett etter avgang viste nye kontroller at metasenterhøydsen var enda lavere enn antatt og prosedyre for å ta inn mer ballast ble igangsatt. Ruten ut fra Southampton krever mange kursendringer og dette kombinert med ballastnivået førte til at skipet ikke rettet seg opp etter en skarp styrbord tørn. I stedet la det seg over med stadig større slagside – aktuelt 40 grader.

Besetningen gjennomførte så en rekke manøvreringer for å sikre skipet ved å sette det på en sandbanke. Konklusjonen om menneskelig feil som årsak er helt klar.

Lasten bestod av 1400 luksusbiler av type Jaguar Land Rover, 64 Minier og 104 JCB anleggsmaskiner.