Designet: Illustrasjon av hvordan Havyard 843 skal se ut når den står ferdig om et par år. Illustrasjon Gunnar Flusund

Gjennombrudd for Havyard i Brasil

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard skal levere skipsdesign og utstyr til fire ankerhåndteringsfartøy (AHTS) som skal bygges og opereres av den brasilianske rederi og verftsgruppen Grupo CBO.

Kontrakten er inngått i Havyard Design & Solutions som står for utvikling av skipsdesignet og integrasjon og koordinering av utstyrspakkene. Kontrakten inneholder også leveranser fra andre forretningsområder i Havyard Group, deriblant Havyard IASTM (integrert automasjons- og alarmanlegg), PMS (Power Management System) og navigasjons- og kommunikasjonsutstyr fra Havyard Power & Systems. Utstyrspakken inneholder også annet utstyr fra andre norske og internasjonale leverandører.Dette er den første kontrakten på design og utstyr for Havyard i Brasil og er også den største enkeltkontrakten for Havyard Design & Solutions.

Gjennombrudd

Havyard Group etablerte eget selskap, Havyard South America Ltda, i Rio de Janeiro i 2011. Selskapet, ledet av Kjell-Peder Overvåg har jobbet med salg av Havyards produkt og tjenester i Brasil og Sør-Amerika og støtte til Havyards kunder som opererer i Brasil. Design- og utstyrskontrakten med Grupo CBO er gjennombruddet for Havyards satsning i Brasil.

- Siden vi etablerte kontor i Brasil har markedet vært svært utfordrende, sier Overvåg. – Petrobras, det største oljeselskapet i Brasil, har nærmest stoppet tildeling av kontrakter til nye skip og levering av skip til eksisterende kontrakter har vært svært forsinket eller har stoppet opp. Dette har blant annet vært på grunn av manglende finansiering, egenkapital, eller manglende framdrift på byggeverftene. De prosjektene som har lykkes best er der rederne har etablert egne verft og har vært med på å styre prosjektene. Grupo CBO er et slikt selskap og et av selskapene som har lykkes best. Det er derfor en virkelig fjær i hatten for Havyard å bli valgt av CBO, sier en fornøyd Overvåg.

Utfordringer og muligheter

Havyard Group arbeidet med prosjekt i Brasil også før etableringen i 2011. Kjell Peder Overvåg har mange års erfaring med å jobbe i Brasil, både med salg av norske produkter og med drift av norske offshoreskip på brasiliansk sokkel. Overvåg trekker fram tilstedeværelse og kompetanse om brasiliansk kultur og forretningsliv som viktige parametere for å lykkes i dette markedet.

Avtalen i boks: Gjengen fra Grupo CBO og Havyard bekrefter avtalen med håndtrykk.Framme fra venstre: Stig Magne Espeseth - Executive Vice President Havyard Design & Solutions (HDS), Alfredo Naslausky - Director Grupo CBO, Kjell-Peder Overvåg – General Manager Havyard South America, Marcelo Martins - Director Aliança Shipyard og Gisle Vinjevoll Thrane – Senior Vice President Sales HDS.Bak fra venstre: Arve Helsem Leine – Design Manager HDS, Jan Magne Gøksøyr – Project Manager HDS, Luis Padilha - Technical manager CBO og Alexandre Fernandes - Technical manager Aliança Shipyard. Foto Havyard

- Brasil er et veldig utfordrende marked å selge sine produkt og tjenester i, men samtidig er det et stort potensiale for oss her, fortsetter Overvåg. - Vi må bruke vår kunnskap om markedet og tilpasse den norske teknologien til de brasilianske kravene. I tillegg er det krav om høyt brasiliansk innhold i prosjektene, noe som gjør at leverandører med produksjon i Brasil har fortrinn, med det er komplisert og krever også god kunnskap om de lokale rammebetingelsene.

Overvåg er allikevel positiv til mulighetene i det Brasilianske markedet. - Mye kommer til å skje i Brasil fremover, og Petrobras planer er enorme. Et antall nye FPSO vil komme i operasjon i årene fremover, og det samme gjelder alle drillskipene som alt er kontraherte og under bygging. Kravene til støtteskip er dermed enorme.

- Her passer Havyard 843 perfekt inn. Mange av skipene som disse nybyggene er tenkt å erstatte begynner å dra på årene.  De nye båtene er bredere enn sine forgjengere og har bedre plass til anker og bøyer på dekk, noe som er viktig i en ankerhåndteringsoperasjon. Vi håper derfor at dette bare er begynnelsen på våre forretningsmuligheter, sier Havyards Brasil-sjef Kjell Peder Overvåg.

Grupo CBO

Grupo CBO består i dag av rederiet CBO og skipsverftene Alianca i Rio de Janeiro og Oceana i Itajai. Gruppen er relativ nystartet basert på oppkjøp og sammenslåing av tidligere CBO / Alianca og Oceana. CBO var et tradisjonsrikt linjerederi som gikk inn i offshore bransjen i Brasil på slutten av 90-tallet. De bygde de første båtene sine på eksterne verft i Brasil, men besluttet i begynnelsen av 2000 å etablere eget verft. Der har de bygd de aller fleste skipene sine og de fleste av disse har norsk design. Flåten til CBO er i dag på 23 skip som er i drift i tillegg til ytterligere skip under bygging.

Havyard 843

Havyard 843 er designet av Havyard Design & Solutions i Fosnavåg og er et moderne ankerhåndteringsfartøy der fokus har vært å utvikle et kostnadseffektivt fartøy som skal kunne gjøre de fleste type jobber på mellomdypt vann. Designet har god stabilitet, stort arbeidsdekk med kraner og utstyr for sikker ankerhåndtering og en vinsjekonfigurasjon som muliggjør sikker og effektiv tauing, ankerhåndtering og andre tjenester for flytende offshore installasjoner. For denne kontrakten  er Havyard 843 i tillegg tilpasset kravene i et spesifikt tender fra Petrobras.

Hoveddata Havyard 843:

    • Lengde: 81,50 m
    • Bredde: 19,50m
    • Dybde til hoveddekk: 8,50 m
    • Fart:16 knop
    • Ankerhåndteringsvinsj: 400 tonn
    • Slepekraft (bollard pull): 195 tonn
    • Innredning: 30 personer.