Bnr. 127 blir søsterskip til bnr. 124 «Namsos», som ble levert fra Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn til NFT i desember 2015. Disse byggene er igjen en videreutvikling av bnr. 117 «Havtrans» som har vært i operasjon siden mai 2014. Konseptet med å frakte levende fisk i sylindriske tanker gir et optimalisert strømningsbilde for vannet som igjen sikrer optimal vannkvalitet.Den nye brønnbåten går direkte på en femårs kontrakt med Cermaq fra april 2017.

M/S ”Namsos” levert, opsjon erklært

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S ”Namsos” levert, opsjon erklært

– bygger ny brønnbåt til Norsk Fisketransport, verftets offshore-tonnasje utsettes

Havyard inngått kontrakt med Norsk Fisketransport AS (NFT) om bygging av ytterligere en Havyard 587 brønnbåt. NFT eies av NTS ASA, som i hovedsak eies av Torghatten, Namsos Invest og Amble Invest.

Denne kontraheringen er i plan med markedsutviklingen hvor havbruk og fiskeri seiler opp, og offshore opplever bråstopp. Havyard har med denne kontrakten seks skip i ordre og SVP Market & Business Development i Havyard, Gunnar Larsen, forteller til www.skipsrevyen.no at verftet har avtalt leveringsutsettelse på de to fartøyene som er offshore-relaterte. – Det gjelder bnr. 123 til Marine Platforms, en H858 L WE, med opprinnelig levering i 2017 som nå er skjøvet til 2018, samt bnr. 126 til Fafnir Offshore, en H833 WE ICE PSV, med opprinnelig levering mars 2016 som er skjøvet til 2018, sier Gunnar Larsen.

Den nye brønnbåten, som blir bnr. 127, skal bygges ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn, har en kontraktsverdi på overkant av 300 millioner kroner og skal leveres i april 2017, med opsjon på ett skip til som kan leveres første kvartal 2018, avhengig av når opsjonen blir erklært.

Havyard Design & Solutions designer skipet, leverer bro, automasjon og elektro engineering, Havyard MMC AS skal levere en stor pakke fiskehåndteringsutstyr og Norwegian Electric Systems leverer tavler, elektromotorer osv.

Fantastisk samarbeid

– NFT er en drømmekunde, sier konsernsjef i Havyard Group ASA Geir Johan Bakke. – De er kunnskapsrike, krevende og har en brennende lidenskap for å hele tiden bli bedre på de tjenestene de leverer til sine kunder. Dette gjør at de utfordrer og stiller krav til oss og vi må levere et enda bedre produkt. Havyard ønsker å levere til de flinkeste og mest krevende kundene og vi vil fortsette å utvikle oss for å være konkurransedyktige og attraktive for slike kunder som NFT, avslutter konsernsjef Bakke.

Styreleder i NFT, Roger Granheim, som også er visekonsernsjef i Torghatten ASA, berømmer samarbeidet med Havyard og sier det var en lett beslutning å bygge nok en Havyard 587 brønnbåt når de nå skulle utvide flåten ytterligere. – Havyard har gjennom hvordan de har løst utfordringene på prototypen «Havtrans» og gjennomføringen av byggingen av «Namsos» vist at de er blant de fremste innen design og bygging av moderne brønnbåter. Vi har stor tro på at renommeet «Havtrans» og «Namsos» nå skaper seg i brønnbåtmarkedet, vil gjøre enda flere av våre potensielle kunder interesserte i konseptet. Det vil være positivt både for NFT og Havyard, avslutter styreleder Granheim.

Videreutviklet teknologi

Adm.dir. i NFT, Harry Bøe, sier de har lært mye av å operere «Havtrans» og har hatt en god dialog med Havyard i å få inn erfaringene i form av forbedringer på «Havtrans» og nå bygg 127. – «Havtrans» var en prototype og hadde sine utfordringer den første tiden den var i operasjon. Sammen med Havyard har vi løst utfordringene på «Havtrans» og den fungerer nå som den skal og vår kunde er godt fornøyd.

Harry Bøe har klokketro på dette brønnbåtkonseptet og forklarer hvorfor: – Konseptet med å frakte levende fisk i sylindriske tanker gir et optimalisert strømningsbilde for vannet, slik at vi kan sørge for god vannkvalitet i hele tanken. Dette gjør at fiskevelferden blir bedre enn med konvensjonelle tanker, som igjen gir bedre kvalitet på fisken når vi leverer den fra oss.

Lastekapasiteten, spesielt ved lukket system, er betydelig større enn hos sammenlignbare «konvensjonelle» brønnbåter. Konseptet er ideelt for produksjonsanlegg med tanker på land og eventuelt fremtidige lukkede ventemærder. Skipet kan utføre avlusingsoppdrag på en effektiv og miljøvennlig måte.

Effektivt og miljøvennlig design

Noen av spesialitetene til brønnbåtdesignet Havyard 587 er sylindriske tanker for gode strømningsforhold og jevn vannkvalitet for fisken, effektive filter- og vannbehandlingssystem som muliggjør lukket transport over store avstander, høy løftehøyde for lossing og avanserte system for avlusing av fisken. Kombinert med effektivt framdriftsmaskineri og optimale skroglinjer for de aktuelle driftskondisjonene gjøre Havyard 587 til verdens mest effektive og miljøvennlige brønnbåtdesign.

Hoveddata Havyard 587

Lengde 84,6 m

Bredde 16,9 m

Tre sylindertanker på totalt 3250 kubikk

640 tonn RV slaktefisk

180 kg / m3 (575 tonn RV) i lukket system.

1,6 mill. 100 gr. smolt.

Hovedmaskin 3000 kW

Mannskap 12 personer

Fart 14,6 knop

Bnr. 127 blir søsterskip til bnr. 124 «Namsos», som ble levert fra Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn til NFT i desember 2015. Disse byggene er igjen en videreutvikling av bnr. 117 «Havtrans» som har vært i operasjon siden mai 2014. Konseptet med å frakte levende fisk i sylindriske tanker gir et optimalisert strømningsbilde for vannet som igjen sikrer optimal vannkvalitet.

Den nye brønnbåten går direkte på en femårs kontrakt med Cermaq fra april 2017.