Singapore-baserte SeaTech Solutions International utfører basic design for verdens første ‘seabed mining vessel’ for Marine Assets Corp (MAC) og Nautilus Minerals.Foto: Nautilus Minerals/ODT / Rolls-Royce

Rolls-Royce motorer til verdens første skip for gruvedrift på havbunnen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rolls-Royce har inngått en avtale om levering av seks av de nye B33:45 dieselmotorene til verftet Fuijan Mawei i Kina. Sammen med Rolls-Royce-propeller skal motorene gi fremdrift til verdens aller første støttefartøy for gruvedrift på havbunnen.

Skipet er designet av SeaTech Solutions i Singapore for Marine Assets Corporation (MAC) i Dubai, og blir utstyrt med seks Bergen B33:45L9A motorer som vil yte 31,4 megawatt.

Det 227 meter lange og 40 meter brede fartøyet blir levert i slutten av 2017 og skal da i oppdrag for Nautilus Minerals i prosjektet Solwara 1 i Bismarcksjøen, utenfor Papua New Guinea. Fartøyet skal brukes til å utvinne kobber, gull, sølv og malm fra havbunnen, – på cirka 1600 meters dyp.

– Vi ser et stort potensial for gruvedrift på havbunnen. Nautilus leder an i dette markedet, og jeg tror Solwara 1 vil bli det første prosjektet som forlater tegnebrettet og blir realisert. Undersøkelser og prøver så langt viser at dette er en sektor som kan bli svært lønnsom sammenlignet med gruvedrift på land, når mineralinnholdet per tonn er langt høyere enn hva du kan hente ut fra tradisjonelle gruver, sier Mark Reeves, Chief Operating Officer hos Marine Assets Corporation.

Denne kontrakten er en milepæl for Rolls-Royces nye motor som ble lansert under den maritime messen SMM i Hamburg i fjor høst.

Levering av skipsutstyret fra Rolls-Royce vil skje fra mars 2016.