Operasjonsdirektør i Havyard Group AS, Kenneth Pettersen(nummer to fra venstre), takker søskenparet Olav og Kristin Remøy i Fosnavaag Shipping for tilliten etter valget av Havyard som verft når rederiet nå skal bygge brønnbåt av Havyard 587-design med ops
Operasjonsdirektør i Havyard Group AS, Kenneth Pettersen(nummer to fra venstre), takker søskenparet Olav og Kristin Remøy i Fosnavaag Shipping for tilliten etter valget av Havyard som verft når rederiet nå skal bygge brønnbåt av Havyard 587-design med ops

Bygger verdens mest miljøvennlige brønnbåt

Havyard Group skal bygge brønnbåt for Fosnavaag Shipping med opsjon på ytterligere en båt. Båten blir regnet som verdens mest effektive og miljøvennlige.

Publisert

I forrige måned skrev Herøy-rederiet designkontrakt med Havyard Group AS om levering av et Havyard 587-design med opsjon på levering av ett til. Da var det ikke besluttet hvilke verft som skulle bygge båtene, men nå er det klart at Havyard og deres verft; Havyard Ship Technology i Leirvik, også skal stå for byggingen. Det er lagt opp til en levering av det første skipet i løpet av januar 2014 med opsjon på levering av ett fartøy til seks måneder senere. Hver båt har en prislapp på 250 millioner kroner.

Havyard 587 har tre store sylindertanker for levende fisk med en kapasitet på hele 3250 kubikk. Skipet er nesten 85 meter langt og har plass til et mannskap på 12 personer.

MILJØVINNAR

I følge designer ved Havyard Design & Engineering(HDE), Kjetil Myren, vil Havyard 587 inneholde det aller ypperste innen brønnbåtteknologi, noe som vil sette en helt ny standard for miljøvennlig og skånsom transport og behandling av levende fisk.

-Dei sylindriske lastetankane, og det effektive filter- og vannbehandlingsutstyret gjør det mulig med lukket transport over langt større avstander enn på eksisterende båter. Det muliggjør også større fisketetthet. Skroglinjene og framdriftsmaskineriet, en medium-speed hovedmotor med betydelig lavere forbruk enn hurtiggående motorer, er utformet for høy toppfart og driftsøkonomisk normalfart, forteller Myren som også legger til at det er montert katalysator. Båten får en maksimal servicefart på 14 knop ferdig lastet, og utslipp per kilo fraktet fisk er svært lav.

-For å hindre utslipp og minimere risiko for smittespredning skal alt vann UV-behandles og gå gjennom et komplisert filtersystem i to trinn. Båten blir også utstyrt med system for avlusing av fisken ombord, der filtersystemet vil fjerne og destruere all lakselus. Disse systema fører til ekstremt liten dødlighet under frakt av fisk, opplyser daglig leder i Fosnavaag Shipping, Olav Remøy, som konkluderer med at alt dette gjør Havyard 587 til verdens mest miljøvennlige brønnbåt.

TILLITSVEKKENDE

Fosnavaag Shipping har fra før brønnbåtene “Viktoria Viking” (1000 m3), “Viktoria Lady” (1000 m3) og “Gripfisk” (600 m3) i tillegg til reketråleren Remøy og kystvaktskipet KV Aalesund. Selskapet, som startet opp i 2006, har 70 ansatte derav fire i administrasjonen.

Daglig leder i Fosnavaag Shipping, Olav Remøy, er glad for at de nå har kommet i land med en verftsavtale.

–Vi har vært i kontakt med flere verft, både i Norge og utlandet, men vi valgte til slutt Havyard på grunn av at det virker trygt og godt i forhold til kvalitet og levering. Gjennom det gode samarbeidet vi har hatt med Havyard Design & Engineering har vi lært å kjenne selskapet og hele organisasjonen godt, og det vi har sett og opplevd har vært tillitsvekkende, sier Remøy.

STOLT

Operasjonsdirektør i Havyard Group AS, Kenneth Pettersen, ser den nye kontrakten som en viktig milepæl for konsernet.

-Vi ønsker å utvikle oss innenfor fiskeri-segmentet, og det er viktig for oss å få bekreftet at vi har lykkes i så måte. Vi har vært i en positiv dialog med Fosnavaag Shipping hele veien, og vi var svært fornøyde med at de i første omgang valgte designet vårt. Det gjør oss ekstra stolte at rederiet nå også velger å bygge på verftet vårt. Rederiet skal føle seg trygge på at vi skal levere både til rett tid og med topp kvalitet, sier Pettersen.

Fakta: Havyard 587

Lengde: 84,6 m

Bredde: 16,9 m

Kapasitet: Tre sylindertanker på totalt 3250 kubikk

Hovedmaskin: 3000 kW

Mannskap: 12 personer