Havyard 857 er et nytt design som Forland Shipping i Bergen nå ønsker å satse på. Subsea-fartøyet skal leveres innen august 2013 frå Havyards verft i Leirvik.

Storkontrakt til Havyard Group

Havyard Group i Herøy har sikret seg en prestisjefylt kontrakt med Forland Shipping i Bergen. Havyard skal bygge et avansert subsea-fartøy for rederiet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard Group AS har dermed også inngått samarbeid med en helt ny kunde. Forland Shipping har hovedkontor like sør for Bergen og er et privateid rederi med tradisjoner tilbake til 1973. Selskapet, som har 70 ansatte, eier og driver tre skip innen offshore og seismikkoperasjoner.

Administrerende direktør i Forland Shipping, Arne Magnus Johnsen, er veldig fornøyd med valg av design og verft.

Viderefører
- Med et spesialtilpasset Havyard design viderefører Forland Shipping de tanker og verdier som selskapets grunnlegger, nå avdøde Ellen Forland, stod for. Skipet vil blant annet være ledende innen sin nisje når det gjelder komfort og opplevd kvalitet for de som skal ha sin arbeidshverdag ombord. Forland Shipping har stor tro på Havyard sitt 857 design, som kombinerer lange tradisjoner med skipsbygging og design med de karakteristika som fremtidige befraktere vil vektlegge, uttaler Forland-direktøren.

Subsea-fartøyet skal bygges ved Havyard Ship Technology AS i Leirvik, og administrerende direktør i Havyard Group AS, Geir Johan Bakke, er da også strålende fornøyd med den nye kontrakten.

-Havyard Group er svært tilfreds med å komme i mål med denne kontrakten til Forland Shipping AS. Dette er Havyard sin første kontrakt til rederiet, og vi håper at dette er starten på et langt og godt forhold. Vi har allerede etablert et godt samarbeid gjennom utviklingen av det produktet som i dag presenteres, og det gjenspeiler god kompetanse på begge sider av forhandlingsbordet, sier Bakke.

PRESTISJEFYLT: Administrerende direktør i Havyard Group AS , Geir Johan Bakke(t.v.) og administrerende direktør i Forland Shipping, Arne Magnus Johnsen, ser frem til et tett og godt samarbeid framover etter at storkontrakten ble signert i Bergen på torsdag. FOTO: EIVIND SENNESET.


Viktig kontrakt
-Havyard 857 er et nytt design fra Havyard Design & Engineering, og vi har store forventninger til dette designet. Fra tidligere har Havyard levert lignende subsea-fartøy som Seven Havila, som ble kåret til årets offshorefartøy i 2011, Havila Phoenix og Havila Subsea, som alle fungerer godt for eiere og oppdragsgivere. Vi føler derfor at vi er godt rustet til utfordringen det er med å levere denne typen fartøy, opplyser Havyard-direktøren.

-Også for Havyard Ship Technology AS i Leirvik er dette en viktig kontrakt. Deres ekspertise og effektivitet gjør at vi kan være konkurransedyktige og lykkes med å få denne type kontrakter i havn. Dette er vi stolte over, sier Geir Johan Bakke i Havyard Group AS.

Skipet skal leveres i slutten av august 2013.

I tillegg til at Havyard Design & Engineering skal levere designet, og Havyard Ship Technology i Leirvik skal bygge skipet, skal blant andre Havyard Power & System levere en rekke andre produkter og tjenester til prosjektet deriblant navigeringssystem. I tillegg skal Norwegian Electric Systems, der Havyard er medeier, levere dieselelektrisk fremdrift.

Fakta Havyard 857
Lengde: 110 m
Bredde: 22 m
Dødvekt: 4750 tonn
Fart: 14,5 knop
Dekkstørrelse: 1000 kvadratmeter
Mannskap: 106 personer