Audun Lysbakken, Jens Stoltenberg, Liv Signe Navarsete og Trond Giske poserer med det nye strategidokumentet, Stø Kurs 2020, utenfor Fiskeridirektoratet i Bergen.

Stø Kurs 2020 lansert

Fredag 30. august lanserte regjeringen sin nye og reviderte maritime strategi, Stø Kurs 2020. Jens Stoltenberg, Trond Giske, Liv Signe Navarsete og Audun Lysbakken møtte alle opp ved Fiskeridirektoratet i Bergen. Det ble mange store og velfortjente ord til maritim industri, og regjeringen gir uttrykk for vilje til å satse på denne bransjen. Skipsrevyen registrerer mange positive tilbakemeldinger fra bransjen, likevel skulle vi ønske det gis en større presisering av tiltakene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I Soria Moria-erklæringen fra 2005 ble maritim sektor valgt ut som ett av fem satsingsområder i næringspolitikken, og i 2007 kom regjeringens første maritime strategi, Stø Kurs. Siden den gang har for så vidt regjeringen vist vilje til å føre en relativt aktiv næringspolitikk for de maritime næringene. Visse ting har det fortsatt vært knyttet usikkerhet til, og dette håpte vi skulle tydeliggjøres i den nye strategien.

“Norge skal være en verdensledende maritim nasjon og et attraktivt vertsland. Den norske maritime næring skal levere de mest innovative og miljøvennlige løsningene for fremtiden”, kan vi lese i strategidokumentet. Ambisjonsnivået er altså friskt, og i tillegg står det at Norge skal jobbe mye for globalt like konkurransevilkår.

I tiden etter lansering av Stø Kurs 2020 har reaksjonene tilsynelatende vært relativt positive. Maritimt-Forum, som skal utgjøre et slags tverrsnitt av bransjen, uttrykker tilfredshet med de signalene regjeringen sender ut.

Litt vage formuleringer

Et av de mest sentrale punktene i regjeringens maritime strategi, er fremtiden for nettolønnsordningen. I Stø Kurs 2020 viser regjeringen at den vektlegger denne, men ikke i hvor stor grad. Det gås inn for lovfesting og økning av taket, men hvor mye taket er tenkt hevet spesifiseres ikke nærmere. Nærings- og handelsminister Trond Giske sier til Skipsrevyen at det så langt ikke er bestemt hva man ønsker å gå inn for. Men han legger til at det vil være naturlig å ta utgangspunkt i den generelle pris- og lønnsveksten. Runde formuleringer der altså.

Et positivt punkt der regjeringen presiserer satsingen, er rammene for GIEK. Det er samlet konsensus om at GIEK er et viktig instrument for finansiering, og rammene har flere ganger tidligere blitt økt. I neste omgang ønsker regjeringen å øke rammene med ytterligere ti milliarder kroner, til 145 milliarder.

Når det gjelder fartsområdebegrensningene i NIS er vi tilbake til runde formuleringer. Giske sier at regjeringen ikke er kategorisk imot justeringer, men at dette vil være gjenstand for forhandlinger.

Alt i alt fremstår Stø Kurs 2020 som et offensivt maritimt strategidokument, med mange positive tiltak og planer. Problemet er bare at for få av tiltakene er presisert i stor nok grad til at det er mulig å danne seg et bilde av hva det konkret er regjeringen vil gjøre om de overlever valget.

Et annet viktig aspekt med hensyn til de maritime næringene, er fremtiden for nærskipsfarten. Det har lenge vært snakket om en egen strategi for nettopp nærskipsfarten, og denne ble lansert kort tid etter Stø Kurs 2020. Les mer om den i en egen sak.