
Wärtsilä-systemer til ny britisk hybridferge
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Wärtsilä har vunnet en kontrakt på leveranse av fremdriftsløsning til en ny britisk hybridferge. Alt av elektro- og automasjonssystemer skal leveres fra selskapets kontor på Stord.
Kontrakten gjelder en omfattende pakke av utstyr og systemer til fergen som skal bygges ved Cemre verftet i Tyrkia for det britiske fergeselskapet Wightlink. Leveransen omfatter fire 6-sylindrede Wärtsilä 20 hovedmotorer og fire 6-sylindrede Wärtsilä 20 generatorsett, elektro- og automasjonssystemer, og et sanitærsystem. Det nye fartøyet skal benytte Wärtsiläs hybridteknologi med batteri i kombinasjon med konvensjonelt drivstoff for å redusere utslipp og gi et mindre støynivå. Blant elektro- og automasjonssystemene som leveres er et integrert automasjonssystem (IAS), et kraft- og energistyringssystem (PMS/EMS), samt en 690 volts hovedtavle. Wärtsiläs kontrakt med Cemre verftet ble inngått i juni i år.
Den nye fergen skal gå i trafikk mellom Isle of Wight og det engelske fastlandet. Takket være Wärtsiläs hybridsystem vil fergen være det mest miljøvennlige fartøyet som noensinne har betjent denne strekningen. Hybridsystemet bidrar til at energien utnyttes langt bedre sammenliknet med konvensjonelle systemer ved at motorene kjøres med optimal belastning og at det håndterer mange av lastesvingningene ved hjelp av batterier. På denne måten gir systemet en betydelig reduksjon i utslipp, i tillegg til økt redundans, bedre ytelse og redusert vedlikeholdsbehov.
Profiltegning av det nye skipet.