
Storkontrakt til Sinopacific
Sinopacific Shipbuilding har sikret seg kontrakt på 4 ankerhåndterer-skip (AHTS) fra det russiske rederiet FEMCO Group. Skipene skal bygges ved Sinopacifics Dayang-verft i Kina. Sinopacific er verdens største bygger av offshore-fartøyer, og har for tiden en ordrebok på omtrent 80 nybygg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
De 4 AHTS’ene skal ha 12240 hk og en trekkraft på 150 tonn, og er av Sinopacifics eget SPA-150 design. Hovedmaskin, propulsjonssystem og dynamisk posisjonering system (DP)skal leveres av Rolls Royce. Størsteparten av de viktigste leveransene kommer fra norske og europeiske produsenter.
Det er leder for Sinopacific Norge, nå også med ansvar for offshore-segmentet i Sinopacific Shipbuilding (OSV), Ole Zahl, som har ledet forhandlingene fra verftsgruppens side. Han er meget godt fornøyd med å ha hentet disse kontraktene i en tid da det knapt bygges AHTS’er av dette kaliberet.
”Dette er et prosjekt hvor vi får det beste ut av alle verdener: Russiske redere som ønsker å satse, europeisk utstyrte båter, meget konkurransedyktige kinesiske kostnader og norsk og kinesisk kompetanse på bygging av avanserte offshoreskip,” understreker sjef for Sinopacific Shipbuildings OAS-avdeling Ole Zahl.
I Sinopacifics ordrebok på 80 nybygg lå det opprinnelig 12 PSV’er til John Fredriksen-selskapet Seatankers. Den kinesiske verftsgiganten leverte den første av disse båtene i forrige uke. Denne båten skal driftes av Deep Sea Supply i Arendal.
Det russiske rederiet FEMCO Group ble etablert i 2004, og har drevet virksomhet i hovedsak i forbindelse med utbygging av russiske olje- og gass-ressurser. Dagens flåte består av 11 AHTS’er, hvorav 2 av skipene er kombinerte isbrytere og AHTS. Rederiet har i dag skip på charter både i Brasil og Vietnam.
”Skipene vil være i stand til å konkurrere på kvalitet med skips som er designet og bygget i Norge. Når det gjelder pris så er det som kjent ingen norske skipsbyggere som kan konkurrere,” sier Sinopacifics OSV-sjef Ole Zahl.
Alle skipene skal leveres fra Sinopacific Shipbuildings verft i 2015.