UT 731 CD Ill.: Rolls-Royce

Rolls-Royce-kontrakter med Farstad og Island Offshore

Rolls-Royce har, i tillegg til design, inngått kontrakt om levering av utstyr til de to ankerhåndteringsfartøyene Farstad Shipping kontraherte ved STX OSV Langsten i juni. Ordren har en verdi på omtrent 500 millioner kroner for Rolls-Royce. I tillegg har selskapet fått kontrakt med Island Offshore på levering av design og fremdriftssystem til to skip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I tillegg til design skal Rolls-Royce altså levere en fullt integrert utstyrspakke inkludert motor, gir, propeller, thrustere, DP, automasjon og kontrollsystemer, dieselelektrisk hybridanlegg, vinsjer og A-ramme til Farstad-båtene.

Dette er nummer fem og seks i rekken av denne typen ankerhåndteringsbåter til Farstad Shipping, og fartøyene skal bygges ved STX OSV Langsten i Tomrefjord. Leveringsdato er satt til april og juni 2013.

– Denne ordren markerer fortsettelsen på et langt og godt samarbeid med rederi og verft, og vi er svært glade for at Farstad Shipping nok en gang velger disse robuste fartøyene fra Rolls-Royce. Vi tilbyr her kundene høyteknologiske offshorefartøyer som kan operere i krevende miljø og på store dyp verden over, sier Atle Gaasø, salgssjef for offshore service-fartøyer i Rolls-Royce.

Fartøyene er 87,4 meter lange, 21 meter brede, og har en tauekraft på 260 tonn.

De er bygget etter DNVs strengeste miljøkrav ”Clean Design”, og er utrustet for sikker og effektiv operasjon på store havdyp.

Når det gjelder Island Offshore-kontrakten er denne verdsatt til 20 millioner britiske pund, tilsvarende vel 175 millioner kroner. Designet er UT 776 CD, og skipene blir de niende og tidende bestilt hos Rolls-Royce av Island Offshore så langt.

I tillegg til design-pakken skal Rolls-Royce levere et fullt integrert diesel-elektrisk fremdriftssystem basert på fire Bergen Diesel-motorer som skal drive to Azipull thrustere, samt mye dekksutstyr, DP-system og bulk handling system.

Skipene skal bygges ved STX OSV Brevik og leveres i 2013.