M/S "Esvagt Njord" - et fargekraftig innslag i bybildet under ONS 2016.

Vindmølleskip på oljemessen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Midt i oljehovedstaden Stavanger ligger vindmølleskipet «Esvagt Njord» av Havyard 832 SOV design, klar til å bli overtatt av Statoil og gå rett i arbeid på havvindparken Dudgeon.

I år er mulighetene innenfor offshore vindkraft ett av hovedtemaene på ONS, oljemessen i Stavanger. Og midt i bybildet ligger altså en representant for de nye mulighetene, Havyard 832 SOV. Skipet ble overlevert til danske Esvagt i forrige uke og skal nå ut i arbeid for Statoil.

For Statoil er fornybar kraft et av de mest spennende vekstområdene innen kraftmarkedet. Statoil sier de satser aktivt på å posisjonere seg i marked hvor selskapet har naturlig fortrinn, og det gjelder spesielt offshore fornybar energi. Statoil er inne i flere prosjekter på området.

Et av dem er havvindparken Sheringham Shoal utenfor Norfolk i England som leverer strøm til det britiske markedet. Et annet er havvindparken Dudgeon som ligger i det samme området og som er under utbygging. Det er forventet at den parken skal leverer energi til det britiske markedet første kvartal 2017.  Når parken er ferdig, skal Dudgeon levere strøm til 410.000 britiske husstander. Og det er på denne parken «Esvagt Njord» skal i arbeid.

Vekst i vind

Også for Havyard Group er offshore vindkraft et vekstområde. Sales Manager i Havyard Design & Solutions, Gisle Vinjevoll Thrane, sier offshore vindmølleindustrien vil vokse både i Europa og resten av verden. - Vi ser også at store aktører på leverandørsiden nå lanserer nye produkter til vindmølleindustrien her på ONS, fortalte han til www.skipsrevyen.no i går ettermiddag.

Havyard Group har allerede fått et godt fotfeste i dette kommende og voksende markedet. Havyard Ship Technology leverte for en tid tilbake verdens første spesialbygde skip til offshore vindmølleparker og i forrige uke overleverte man sitt tredje vindmølleskip på vel ett år.

Havyard 832 SOV har blant annet et spesialisert landgangssystem som vil gi vindmølleteknikerne trygg og stabil vei fra skip til vindmølle, forskip som er designet for å ha gode egenskaper i både smul og røff sjø og akterskip med twin skeg, to kjøler, som forbedrer ytelsen til skrog og propeller. M/S «Esvagt Njord» er bygget ved Havyard Ship Technology i Leirvik, Havyard Design & Solutions har levert design og arbeidstegninger og Havyard Power & Systems har blant annet levert elektro engineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard Concept Bridge.

Nybygget blir omtalt i Skipsrevyen utgave 7/2016.