
Skipsfinansiering: Fiskebåter definert vekk
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Et stort tema på dagens ERFA konferanse var Eksportkreditt som økonomisk muskel for norske redere, og svakheter ved dagens system.
Oppfordringen var krystallklar; - kom og fortell oss hvordan Eksportkreditt kan hjelpe deg og ditt prosjekt, sa en velvillig Olav Tore Breilid fra Eksportkreditt. Han lovet korte kommunikasjonsveier og langsiktige løsninger.
Men som forvalter av offentlige midler var han også tydelig på at man må søke før kontrakten med kunden underskrives. - En forespørsel levert etter signering viser at markedet fungerer, og da bistår ikke vi med felleskapets midler, understreket han.
Men blant annet i lys av den utfordrende ordresituasjonen ved norske skipsverft ble det satt søkelys på temaet finansiering av fiskebåter som i dag er unntatt Eksportkreditts rammer. - En svakhet ved dagens ordring, ble det uttalt fra salen.
Norske rederier med offshoretonnasje faller innenfor Eksportkreditts gunstige ordninger og det samme gjorde Fjord Line sine kontraheringer av ”Bergensfjord” og ”Stavangerfjord” på Fosen fordi bestillingen ble gjort gjennom Fjord Line sitt danske selskap.
Men Eksportkreditts midler fra fellesskapets kasse er ikke tilgjengelig for norske fiskebåtrederes kontraheringer innenlands, mens de er tilgjengelig hvis rederen kontraherer utenlands. Forstå det den som kan, kommenterer vi. Her må alle gode krefter legge inn et ekstra gir og få til en omdefinering av dagens regelverk.