
Klaveness ut av selvlossersegmentet
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Klaveness ut av selvlossersegmentet - selger skip for 190 millioner dollar og forbereder kontrahering.
Et datterselskap av Klaveness Ship Holding AS i Oslo, Klaveness Selfunloaders AS har gjort avtale om salg av selvlosserflåten på fem skip. Kjøper er rederiets samarbeidspartner gjennom mange år, The CSL Group Inc i samarbeid med Algoma Central Corporation. Algoma overtar to skip, mens CSL tar to skip. Marbulk Shipping Ltd. overtar ett skip. Dette selskapet er eid av Algoma og CSL i fellesskap.
Administrerende direktør Lasse Kristoffersen hos Klaveness sier til Skipsrevyen at salget skyldes flere forhold.
- Vi har vært en tonnasjeleverandør til CSL International i mange år og ved siden av at salget har vært en bra forretning for oss er hovedformålet vårt å legge et finansielt grunnlag for videresatsing i shipping, fortrinnsvis innen spesialskip i tørrbulksegmentet der vi i mange år har hatt vår hovedsatsing, men vi er også involvert innen containerfarten og i kjemikalietank.
- Nå nærmer vi oss slutten på utvikling av en ny og veldig energieffektiv skipstype, en teknisk og kommersiell innovasjon, om du vil. Innen året regner vi med å være klar med bestilling av de første skipene, opplyser Lasse Kristoffersen.
Han vil ikke røpe for mye, men antyder at skipene blir i tørrbulksegmentet og svært energibesparende i forhold til dagens skipstyper. Trolig vil de bli bygget i Kina. Salget av dagens fem selvlossere gir totalt 190 millioner dollar i inntekter. Bokført gevinst er beregnet til 30 millioner dollar. Dette gir rederiet en pen økning i dets investeringskapasitet. På sikt kan det være snakk om å kontrahere flere enheter av den nyutviklede skipstypen uten av Kristoffersen ønsker å tallfeste antallet.
De fem selvlosserne som nå selges er;
MS «Barkald», 49.463 tdw bygget 2002
MS «Balder», 48.184 tdw bygget 2002
MS «Baldock», 75.569 tdw bygget 1981
MS «Balto», 71.900 tdw bygget 2013
MS «Balchen», 71.900 tdw bygget 2013