
M/S «SEA STORM»
– servicekatamaran for offshore vindturbiner
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Danish Yachts i Skagen overleverte det tredje nybygget, M/S «SEA STORM», til Offshore Windservice, Hvide Sande den 27. september 2013 som verftets byggenummer 121. Dåpen av fant sted den 30. september med Regitse Lilleøre som gudmor. De to foregående fartøyene var «Sea Breeze» og «Sea Gale» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2013 henholdsvis nr. 3/2013.
M/S «SEA STORM» er designet av Hauschildt Marine i samarbeid med rederiet og Danish Yachts. Også dette fartøyet drives av A2SEA A/S(*) og skal operere i Irskesjøen på Burbo Bank prosjektet der også «Sea Breeze» arbeider som støttefartøy for vedlikehold og service team. Oppdragsgiver er Dong Energy, og nybygget skal betjene mannskap i Liverpool Bay, 7 km fra Merseyside kysten.
Skipstypen kjennetegnes av det patenterte ballastsystemet der sjøvann blir brukt i trimming av tanker, to forut og to akter, som gjør at bevegelsene blir ytterligere redusert. Katamaranen er halvt nedsenkbar, og prosessen fra katamaran modus til SWATH (displacement) tar ca. 35 sekunder.
For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med twin propeller og fire sidethrustere. Skipet kan seile og være alongside vindturbinene i opp til 2,5 meters signifikant bølgehøyde og er utstyrt med spesiell baugfender, levert av RG Seasight, for operasjon offshore ved vindturbinene.
«SEA STORM» fører dansk flagg og er bygget i henhold til DNV klasse ✠1A1, HSLC, R1 Passenger, E0, CLEAN, COMF-V(3) med følgende hoveddata:
Trimming tankene er på 62.000 liter, fuel tankene rommer 19.000 liter og ferskvannskapasiteten er 3.900 liter.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to MTU 10V 2000 M72 dieselmotorer hver på 900 kW, levert av Holm Technoscan, som er koblet til Servogear drivlinje (2 x CPP propeller). Skulle det oppstå breakdown på en motor, kan fartøyet seile/manøvrere med kun den andre motoren, samt de fire sidethrusterne fra Sleipner. Dette inkluderer operasjon opp til turbinene under værforhold med opp til 2,5 meter signifikant bølgehøyde. Servicefart er ca. 22 knop.
De to hjelpemotorene er fra Westdiesel (Kohler fabrikat). Desmi har levert pumper, og ventilasjonsanlegget er fra LF Ventilation. Isoleringsarbeidet er utført av Norisol.
Diverse
Styrehuset har 360 graders utsyn. Fartøyet er utstyrt med en Meydam (TMP) kran, og ankervinsj er fra PMH. Vinduene er levert av Saint-Gobain, og Libra-Plast har supplert utvendige dører. Katamaranen er oppmalt med Hempel malingsprodukter.
Redningsutstyret innbefatter et redningsnett og kran på styrbord side som kan opereres av kun én person sammen med kapteinen. Redningsflåtene utløses ved hjelp av en push button, og evakueringsslide følger automatisk.
Besetningen består av opp til fem personer, og det er arrangert med fire enkeltlugarer ombord. Norisol har levert innrednings- og isoleringsprodukter, og vacuumtoalettsystemet er fra Gertsen og Olufsen (Jets).
De elektriske installasjonene er utført av Scanel, og samme firma har installert det elektroniske utstyret, heriblant Furuno radar, Simrad autopilot og Furuno satellitt navigator.
❊
Danish Yachts skal nå levere nybygg nr. 4, “Sea Hurricane” i midten av desember.
(*) Se også artikkelen “Pioner i vindmøllemarkedet”.
