Inngår kontrakt om nytt logistikkfartøy

Forsvaret og Sør-koreanske Daewoo Industries har i dag inngått kontrakt på 1,32MRD NOK om levering av nytt logistikkfartøy. Anskaffelsen er en viktig del av den pågående moderniseringen av Sjøforsvaret, og vil styrke den operative evnen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi er godt fornøyd med å ha kommet i mål med kontrakten., og har lagt vekt på pris og kvalitet i forhandlingene. Daewoo leverer fire tilsvarende fartøy til Storbritannia, og har vist at de kan levere kvalitet til lave kostnader, sier kontreadmiral Morten Jacobsen, sjef for Maritime kapasiteter i Forsvarets logistikkorganisasjon.

Det største fartøyet i Sjøforsvaret

Det nye logistikkfartøyet blir det desidert største fartøyet i Sjøforsvaret, og er circa fem ganger større en fregatt målt i tonnasje.

- Et havgående logistikk- og støttefartøy vil styrke den operative evnen i langvarige operasjoner og kunne være tilstede i de nordlige havområdene. For at maritime enheter skal kunne framstå som en tilgjengelig, etterspurt og troverdig maritim kapasitet, må de blant annet kunne operere på havet over tid uten behov for en landbase i umiddelbar nærhet, forteller Jacobsen.

Forsvarsminister Anne Grethe Strøm-Erichsen var til stede ved kontraktsigneringen i Gravdal i Bergen i dag.

- Regjeringen fortsetter moderniseringen av sjøforsvaret mot Europas mest moderne marine, og dette logistikkfartøyet er den siste brikken. Dette er et nødvendig støttefartøy for å gjøre marinen og NATOs flåtestyrker i stand til å operere over tid både i hjemlige og internasjonale farvann, og vi ser frem til leveringen av dette, sier Strøm-Erichsen.

Det nye logistikkfartøyet skal erstatte to andre logistikkfartøyer, KNM Tyr og KNM Valkyrien. Det er dermed også personell fra disse to fartøyene som i hovedsak skal bemanne det nye logistikkfartøyet. Fartøyet skal bemannes med 40-50 personer for å kunne ivareta primærfunksjonen til fartøyet, nemlig å støtte andre fartøyer.

Dersom fartøyet benyttes til å støtte andre forsvarsgrener eller det sivile samfunn vil antall mannskaper kunne økes i forhold til de enkelte behov. Fartøyet kan huse over 100 personer i tillegg til det faste mannskapet.

Første store kontrakt med en Sør-koreansk bedrift

Dette er den første store kontrakten Forsvaret inngår med en Sør-koreansk bedrift, men de har tidligere vist at de er i stand til å levere gode produkter til lav pris i andre sammenhenger, blant annet til en rekke norske rederier og offshore-virksomheter.

- Gjenkjøpsavtalen gir muligheter for norsk industri, og vi håper at dette også vil bidra til økt handel av forsvarsmateriell med Sør-Korea og andre asiatiske land, sier forsvarsministeren.

Det er stilt krav om gjenkjøp tilsvarende kontraktens verdi ved denne anskaffelsen. Det innebærer at Daewoo må finne samarbeidspartnere i Norge for deler av leveransen, eller på annen måte bidra til verdiskapning i Norge for tilsvarende verdi som kontrakten.

- I tillegg har Forsvaret satt krav til at en del av utstyret om bord skal være av en bestemt type av hensynet til å få standardiserte løsninger med de andre fartøyene i Sjøforsvaret. Her vil det da også være muligheter for norsk industri som har levert utstyr tidligere, sier kontreadmiral Jacobsen.

Levering i 2016

Logistikkfartøyet forventes levert senest 1. oktober 2016, og målprisen på fartøyet er satt til 1,32 milliarder NOK. Etter levering vil man gå inn i en garantiperiode hvor fartøyet skal gjennomgå omfattende tester hos Forsvarets logistikkorganisasjon for å fastslå at det tilfredsstiller alle krav satt i kontrakten. Denne testperioden antas å vare i ett år, slik at fartøyet etter planen vil være i operativ drift for Sjøforsvaret i slutten av 2017.

Skipets antatte hovedkarakteristika

Deplasement (tonn) ca 26 000

Lengde over alt (m) 180

Hastighet (knop) 18

Rekkevidde(nm) 10 000