
Forby cruiseskipene – eller fortell sannheten!
Såvidt vi erfarer har aldri et cruiseskip blitt forbudt fordi det er blitt for stort. Det er på tide at det skjer.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Med 4000 – 5000 – 6000 passasjerer ombord og en besetning på mer enn 2000 personer, er de største cruiseskipene flytende dødsfeller. Costa Concordia-forliset i januar er rett ut sagt en solskinnshistorie. Været var pent, havet smålunket og hun ble liggende på en grunne.
Langt til havs, i urolig sjø, er kalkylen for å overleve ganske annerledes. Med brann ombord eller hull i skroget og kraftig slagside, er det ikke en eneste evakueringsplan som vil fungere optimalt. Redningsmidlene er i prinsippet de samme som for hundre år siden, kaos og anarki vil råde. Snarere det verste enn det beste i menneskene vil komme frem.
Cruiseindustrien selv skal man ikke høre på. Der råder doktrinen om avkastning på investert kapital. Av leverandørleddet som produserer redningsmidlene kan man ikke forvente produkter som overgår internasjonale standarder. Forsikringsbransjen stopper (merkelig nok) ikke megaskipene så lenge de skyhøye premiene betales ved forfall. Hvem IMO og klasseselskapene er i lommene på vet vi ikke, men det er ihvertfall ikke i passasjerenes!
Det eksisterer ikke – hverken ombord eller operert fra land – en eneste redningsplan som under de mest ugunstige forhold kan redde tusenvis av mennesker fra den sikre død når alt som kan gå galt går galt.
Å nyte et lukseriøst cruise på et fantastisk megaskip er en kalkulert risiko. Fortell passasjerene det, eller forby skipene!