Kina velger Skipsteknisk design

China Offshore Oil Engineering Co. Ltd (COOEC), som er eid av det kinesiske oljeselskapet CNOOC, har valgt Skipsteknisk AS i Ålesund, til å utvikle et nytt flerbruks subsea konstruksjonsfartøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipsteknisk ble valgt i internasjonal konkurranse med andre designere, og betrakter kontraktstildelingen som et gjennombrudd i markedet for offshorefartøyer i Kina.
Fartøyet som har betegnelsen ST-262, skal kunne arbeide på havdyp ned til 3000m, og bl.a. utføre dypvanns installasjonsarbeide, rørlegging (flexpipe), inspeksjon og vedlikeholdsarbeide på subsea-installasjoner (IMR), ROV, SAT dive støtte og ankerhåndtering.
Skipet vil få en lengde på omlag 140m og en bredde på rundt 28m, og vil dermed bli det største Skipsteknisk designet som er bygget sålangt. ST-262 skal utrustes med en 400t offshore kran, innredning for 150 mann og vinsjer for ankerhåndtering.
For et fartøy som er tenkt benyttet over det meste av verden, står ikke dette tilbake for noe, ei heller når det gjelder miljøtenkning, og båten vil blir bygget etter de siste internasjonale miljøstandarder.
Skipsteknisk etablerte avdelingskontor i Shanghai i fjor, og ser kontrakstildelingen som en bekreftelse på at strategien om å tilby uavhengige skipsdesign-tjenester også i Asia, sålangt har vært riktig. Som uavhengig designer der kunden står helt fritt i valg av utstyr og verft, er Skipsteknisk i stand til å skreddersy fartøyene på en optimal måte, både utfra funksjonalitet og økonomi.