Bildet viser rederiets “Champion Trust”.

Bankene stryker deler av gjelden og går inn på eiersiden i Champion Shipping

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Långiverbankene til Champion Shipping AS  går nå inn på eiersiden i det hardt prøvede kjemikalietankrederiet i Bergen. Det skjer som et ledd i at deler av gjelden omgjøres til egenkapital. Det betyr at Sparebanken Vest og den tyske shippingbanken DVB til sammen får en eierandel på 22,5 prosent i rederiet de har bidratt til å holde liv i gjennom flere år. Rederiet har en total langsiktig gjeld på 137,4 millioner dollar og kortsiktig gjeld på 14,8 millioner dollar.  Av dette er 132,15 millioner langsiktig gjeld til kredittinstitusjonene.

Sammen med styreformann og hovedeier Karl L. Kvalheim har tidligere Brannspiller Arne Viste kjempet sitt livs kamp, denne gang for å reddet livsverket, Champion Shipping AS.  Nå har de lykkes. Viste er aksjonær, styremedlem og administrerende direktør. Han eier 24 prosent av aksjene gjennom Nest Trading AS, mens styreformann Kvalheim sitter på 68 prosent gjennom Nesttun Invest AS. Nå blir deres eierandeler en god del redusert.

De to tidligere Odfjell-ansatte startet i sin tid kjemikalietank-rederiet. Etter dårlig markeder i flere år og dermed synkende skipsverdier i tillegg til elendig inntjening er egenkapitalen nå negativ med 62,5 million er dollar, etter årsresultatet i 2013 på minus 19,7 millioner dollar..

Driftsresultatet etter avskrivninger og nedskrivninger  forverret seg fra minus åtte millioner dollar i 2012 til minus knappe 15 millioner i fjor

Rederiets driftsinntekter ble i 2014 omtrent som året før, 87 i fjor mot 87,8 millioner dollar i 2012.

På tross av all elendigheten karakteriserer styret 2013 som det beste for selskapet siden finanskrisen inntraff med full tyngde.

Styret er optimistisk og har tro på at økt aktivitet i verdenshandelen vil gi positive utslag på litt sikt.

– Vårt gode merkenavn har erfaringsmessig gitt oss høyere inntjening enn markedsnivåene skulle tilsi, og vi forventer fortsatt effekt av dette.

.  Selskapets låneavtale utløper i oktober 2015, og selskapet er på denne bakgrunn i dialog med långiverne om en refinansieringsløsning. I årsberetningen skriver styret at det ved avleggelse av regnskapet er blitt enighet med långiverne om en løsning som gir betryggende grunnlag for videre drift fremover. Løsningene ble altså at bankene ettergir deler av gjelden og blir aksjonærer.

Selskapet har i løpet av de siste årene gjennomført en flåtefornyelse. Det har gitt lavere snittalder på flåten og rederiet har derved oppnådd en lengre tidshorisont

Eierne har i henhold til aksjelovens krav startet en handlingsplan for å løfte egenkapitalen til et forsvarlig nivå. I 2013 innbetalte eierne ytterligere kapital i form av et lån på en million dollar. I 2014 vil egenkapitalen bli styrket med ytterligere 4,7 millioner dollar ved konvertering og/eller ettergivelse av eierlån, Dessuten skal de opprinnelige eierne tilføre ytterligere 12 millioner dollar i frisk egenkapital, som en del av avtale-pakken med bankene..

I 2013 ble MT «Champion Pioneer» solgt og i januar 2014 ble MT «Champion Star» solgt. Flåten teller nå seks skip.

Champion Shipping  har spesialisert seg frakt av laster som vegetabilsk olje, melasse, biodiesel, flytende gjæødnin g og til en viss grad raffinerte oljeprodukter . Fartsområdet er over hele verden.  Flåten består nå av seks MR size kjemikalie/produkttankskip etter salg av de to skipene.