
Må ha kreditoravtale for å unngå konkurs
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det skadeskutte bulkskipsrederiet Western Bulk ASA i Oslo, nå omdøpt til Bulk Invest ASA, er helt avhengig av sine store kreditorer for å unngå konkurs.
Nå er adm.dir. Jens Ismar på plass i Tokyo for å prøve å få eierne av de femten innbefraktede ca. 60.000 tørrbulkskipene og de åtte gjenstående skipene som fremdeles er under bygging, med på en avtale om å redusere ratene som Bulk Invest betaler for leie av skipene. Jens Ismar bekrefter overfor www.skipsrevyen.no på telefonen fra Tokyo at de innledende forhandlingene så vidt er påbegynt.
Finansdirektør Håvard Furu som holder skansene ved hovedkontoret i Oslo anslår overfor www.skipsrevyen.no at de regner med at det nok vil gå med i alle fall rundt tre ukers tid før forhandlingene er ferdige. Han legger ikke skjul på at det står om å overleve som rederi. – Får vi ikke til en avtale som vi kan leve med kan det bli kroken på døren. Da må styret vurdere å melde oppbud, sier Furu.
Selskapet har i alt gjort avtaler om å leie 23 skip fra japanske eiere med opsjon for kjøp. Samtlige er bygget ved japanske verft. Av disse er femten levert mens åtte fremdeles er under bygging. For de femten skipene som seiler, renner pengene ut - for ikke å si fosser ut. Ratene Bulk Invest betaler til eierne er US-dollar 13.500 per dag. På dagens katastrofepregede fraktmarked får de i snitt 2.500 dollar dagen. Tapene blir enorme.
Opp i alt dette har hovedaksjonær Christen Sveaas trukket tilbake garantien på 10 millioner dollar hans investeringsselskap Kistefos AS stilte for å skaffe ny egenkapital på 15 millioner dollar til selskapet da det het Western Bulk. Han kjøpte også ut den lønnsomme innmaten i Western Bulk, nemlig befraktningsselskapet Western Bulk Chartering AS. Prisen var 16 millioner dollar, hvorav 10 er betalt. Den 2. mars forfaller de øvrige seks millionene. Det planlegges muligens børsnotering og et tilbud til aksjonærene utenom Kistefos om å kjøpe aksjer i selskapet.
Begrunnelsen for å trekke seg fra den garantien som ble gitt, er at Bulk Invest nå er et helt annet selskap enn da garantien ble gitt. I dag er det kun tapsbringende aktiviteter igjen, og fraktmarkedet har falt ytterligere. Det var i november i fjor at Kistefos stilte 2/3 deler i garantier av totalt 15 millioner dollar. Som et ledd i Kistefos sin overtagelse av Western Chartering overtok Kistefos også et utestående obligasjonslån på 300 millioner kroner med gjenstående gjeld på 270 millioner.
Dramatikken i det som nå skjer vises også tydelig på Oslo Børs der kursen på Bulk Invest-aksjene i et sterkt oppadgående marked mandag, har sunket med 7,5 prosent til kroner 0,37 kl. 16. Laveste kurs samme dag var 0,32.