Befraktningsavtale og navneskifte

GC Rieber Shipping har inngått en tre-årig befraktningsavtale med det britiske forsvarsdepartementet ("MoD") for skipet "Polarbjørn". Kontrakten starter opp i midten av april 2011 og utløper i mars 2014. Kontrakten med MoD vil i kombinasjon med den nylig offentliggjorte befraktningsavtalen for CSV "Polar King" generere en årlig EBITDA på omlag NOK 125 mill.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

"Polarbjørn" er bygget spesielt for langvarige ekspedisjoner i Antarktis, samt for undervanns oppdrag offshore. Med sine store fellesområder og lugarkapasitet, helikopterdekk og DP2-klasse, er skipet godt egnet for basefartøy funksjoner på offshore-felt eller andre operasjoner. Skipets store dekksareal og lasteromskapasitet gir svært god lagerkapasitet for ROV'er og relatert utstyr.
Skipet er også utrustet med 50 tonns knekk-kran og A-ramme, som gir effektive løsninger for lastehåndtering over side og over hekken. "Polarbjørn" har i de siste 2-3 årene opererert i spot markedet.
Administrerende direktør i GC Rieber Shipping, Irene Waage Basili, kommenterer:"
- Vi er stolte over å ha blitt tildelt en slik prestisjetung kontrakt av britiske MoD, som vektlegger skipets unike design og operasjonelle egenskaper for drift i værharde områder. Kontrakten med MoD gir en solid inntektsstrøm fra skipet fremover".
Som en følge av kontrakten med britiske MoD vil "Polarbjørn" bli omdøpt til "HMS Protector". "HMS Protector" vil benyttes som erstatning for isbryteren "HMS Endurance", som har operert som oppsynsskip i Sør-Atlanterhavet og Antarktis for Royal Navy. "HMS Protector" vil også benyttes som støtteskip for British Antarctic Survey i Antarktis.