Brødrene Aa bygger to ekspressbåter for Boreal

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Boreal Transport Nord AS har kontrahert to av i alt fem nye ekspressbåter som skal settes inn i trafikk i Finnmark i 2016. De to båtene blir like store, og skal trafikkere ruteområder i de vestlige delene av Finnmark. Båtene framstår som meget miljøvennlige med lave utslipp sammenlignet med eldre ekspressbåter. Båtene skal bygges ved verftet til Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane. Kontrakten har en samlet verdi på noe i overkant av 100 millioner kroner.

Begge ekspressbåtene blir 26,3 meter lange. Båtene kan hver ta 97 passasjerer, og får plass til to biler eller fem tonn last på dekk. Båtene skal ha en servicefart på 25 knop.

Begge båtene bygges med skrog i karbonsandwich. Det er et lett og sterkt materiale som de siste tiårene er blitt stadig vanligere i denne typen båter. Det blir lagt stor vekt på universell utforming av de nye hurtigbåtene.

-Vi er glade for å kunne skrive kontrakt med Brødrene Aa. Det er viktig for oss at norske verft er konkurransedyktige, og vi har store forventninger til disse nye båtene, sier styreleder i Boreal Transport Nord AS, Kjetil Førsvoll .

-Vi har satset på å bygge miljøvennlige og driftssikre båter. Brødrene Aa er internasjonalt ledende på denne typen fartøy, og har siden 2002 produsert 40 båter i karbonsandwich, sier administrerende direktør Tor Øyvin Aa. Fartøyene som skal bygges for Boreal er basert på et velutprøvd skrogkonsept som Brødrene Aa har benyttet til 20 fartøy av samme størrelse.

De to nye hurtigbåtene skal settes inn i trafikk i januar 2016, og vil erstatte "Mårøy" og "Jernøy" som i dag betjener disse ruteområdene.