Bergen Group med milliardkontrakt

Bergen Group har via datterselskapet Bergen Group BMV signert en kontrakt på leveranse av to av verdens mest avanserte pelagiske trålere og forskningsskip til Aqueda Shipping Limited og Mariora Shipping Limited.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipene skal leveres i 2011 og kontrakten har en samlet verdi på omlag NOK 2.7 milliarder. I tillegg har rederiet opsjon på to identiske skip til, som bringer mulig kontraktsverdi opp i 5,4 milliarder NOK.
Dette er den største kontrakten Bergen Group BMV har landet, og det var lange og tøffe forhandlinger med russerne før vi endelig kunne signere avtalen, forteller Administrerende Direktør ved Bergen Group BMV, Terje Sjumarken.
Skipene skal designes av Skipsteknisk i Ålesund, som har arbeidet med dette prosjektet gjennom flere år. Skipene har en lengde på 130m og bredde på 24m, og skal drive fiske i det sørlige stillehav / antarktisk etter pelagiske fiskearter, i hovedsak hestemakrell, samt krill. Skipene får en frysekapasitet på hele 600 tonn i døgnet, noe som er nesten dobbelt så mye som eksisterende skip i dag. I tillegg skal skipene utrustes med melfabrikk for produksjon av høyverdig mel fra krill fangst og bi-fangst, samt produksjon av krillolje for nærings- og legemiddel industrien. Skipene er i tillegg utrustet med store moderne laboratorier hvor 24 forskere skal drive havforskning mens skipene er på fangstfeltene.
"Disse kontraktene var veldig viktige for oss å få på plass, og er helt i tråd med vår strategi om å være foretrukket leverandør av store og avanserte offshore-, fiske- og forsknings- fartøyer. Kontraktene sikrer full sysselsetting ved Bergen Group BMV ut år 2011, og hvis opsjonene slår inn, til medio 2012", tilfører Sjumarken.
Det er det russiske rederiet Rybsydprom som er initiativtager til prosjektet. Rybsydprom har sammen med finansielle investorer etablert rederiene Aqueda og Mariora Shipping Limited. Rybsydprom har hovedbase i Vladivostok og har kjernekompetanse innen finansiering og drifting av trålere. Selskapet har også en rekke lisenser knyttet til fiske og uthenting av marine bioressurser.
Skrogene på skipene vil Bergen Group få bygget ved verft i utlandet, mens utrustningen vil foregå ved Bergen Group BMV. Det første skipet skal leveres i april 2011, mens det andre skipet skal leveres i oktober 2011.
Konsernsjef Pål Engebretsen i Bergen Group er fornøyd med at selskapet, tross et avventende offshore-marked, klarer å bygge opp ordrebøkene: - Vi er i ferd med å fylle ordrebøkene inn i 2011 og kontrakten med det russiske rederiet dokumenterer at vi har flere ben å stå på, sier Engebretsen, og fortsetter: - Vi er sammen med kunde allerede i gang med finansieringsprosessen overfor blant annet Eksportfinans og GIEK
Bergen Groups kompetanse og erfaring var et viktig bidrag til at kontrakten ble vunnet: - Bergen Group BMV er kjent med skipstypen fra Mjellem & Karlsen tiden på 90-tallet, da det ble bygget flere fabrikktrålere og frysetrålere ved verftet, sier Engebretsen og fortsetter: - Det mest relevante prosjektet er ombyggingen av Atlantic Star for Torgersen/Parl de Fleet, som omfattet planlegging og installasjon av utstyr på tilsvarende nivå.