Foreløpig rapport om ”Sollifjell”
I forbindelse med undersøkelsen etter hendelsen med hurtigbåten ”Sollifjell”, har Statens havarikommisjon for transport (SHT) i dag informert Sjøfartsdirektoratet om foreløpige funn.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Om de foreløpige funnene heter det blant annet at: ”Foreløpige funn, knyttet til design, konstruksjon og operasjon, viser at fartøyet har vært utsatt for bølgeslag mot våtdekket. De omfattende skrogskadene i forpartiet skyldes at skråplaten og tilhørende støttestruktur, som er en del av våtdekket, ikke var designet for å tåle bølgeslag, se figur. Det er også avdekket varierende kvalitet på sammenføyninger i skadet område.” Sjøfartsdirektoratet tar dette til etterretning og avventer nå den endelige rapporten om hendelsen fra SHT.
Sjøfartsdirektoratet har for tiden til behandling søknad om sertifisering av ”Sollifjells” to søsterskip, ”Kistefjell” og ”Fløyfjell”. I forbindelse med denne søknaden, har direktoratet siden sommeren 2010 arbeidet med de problemstillingene den foreløpige rapporten peker på. Verft og konstruktør har i denne sammenheng kommet med et forslag til endret forskip. I tillegg har vi bedt om mer informasjon og dokumentasjon før vi eventuelt kan sertifisere de to fartøyene. Sjøfartsdirektoratet kan i dag ikke si når disse fartøyene vil bli endelig sertifisert. Dette henger blant annet sammen med at vi fortsatt venter på etterspurt dokumentasjon fra konstruktør og verft.