Flotte nominasjoner til Årets Skip 2009

På Nor-Shipping 2009 i Oslo i juni kåres Årets Skip 2009. Det er Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad som deler ut de ettertraktede prisene som går til rederi, verft, designer og kapteinen på det skipet som vinner årets store maritime konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Til tross for finanskrise og kanselleringer leveres det mange utrolig flotte skip fra norske skipsverft i år, forteller Asle Strønen, redaktør i fagbladet Skipsrevyen som i år deler ut prisen for 13. gang.
Disse avanserte skipene illustrerer kompetansenivået i norsk maritim næring. De er også gode referansepunkter i rekrutteringssammenheng. Unge mennesker som søker seg utdanningsveier er i dag kresne med tanke på valg av arbeidsplass, og slik sett er moderne, norske skip attraktive mål.
Samtlige nominerte skip er svært avanserte innen sine operasjonsområder. Trolig er det ingen fartøyer i verden som kan måle seg med disse skipene som nå kjemper om tittelen Årets Skip 2009. En viktig forutsetning for å nå helt til topps i konkurransen, er at miljøaspektet er vektlagt optimalt. – Det er nødvendig at også rederne ser viktigheten av å investere i utstyr og løsninger ombord som maksimalt reduserer skipets totale miljøbelastning, understreker Strønen.
Hvilket skip som til slutt stikker av med årets maritime hederspris, avsløres av statsråd Brustad 9. juni i år. Og det blir helt klart en tøff konkurranse skipene i mellom. Teknologisk innovasjon i samspill med miljøoptimaliserte løsninger vil utvilsomt være avgjørende når valget fattes.
– Norsk sjømannsskap og norsk skipsbygging er historisk et viktig “flagg” for Norges omdømme internasjonalt, poengterer Asle Strønen. – Det er nettopp samspillet mellom en teknologidrivende leverandørindustri, kravstore redere og effektive verft som har gitt Norge dette gode omdømmet.
Årets Skip 2009 vil bli kåret blant følgende nominerte skip:

DEEP CYGNUS et State of the art multipurpose ROV/Trencher skip til Ålesundsrederiet Volstad/Haugesundsrederiet DeepOcean fra Bergen Group Fosen. Prisen på nybygget ble ved kontraktsinngåelsen oppgitt til ca. 700 mill. kr.
FAR SAMSON et Multifunctional Plough/Tug/Supply/Subsea Service skip til Ålesundsrederiet Farstad Shipping fra STX Norway Offshore, Langsten. Prisen på skipet antas i ligge på ca. 900 mill. kr.

HAVILA PHOENIX et subsea konstruksjonfartøy til Fosnavågrederiet Havila Shipping fra havyard Leirvik. Prisen på skipet antas å ligge på ca. 500 mill. kr.
OLYMPIC ZEUS et Anchor Handle Tug Supply Offshore Construction skip til Fosnavågrederiet Olympic Shipping fra Ulstein Verft. Prisen antas i ligge på ca. 850 mill. kr.
SEABED WORKER et Multipurpose Offshore skip spesialutrustet for operasjoner på havdyp ned til 4-6000 meter til det nyetablerte Bergensrederiet Seabed fra Fjellstrand. Totalpris skip/utstyr er visstnok i størrelsesorden 600 mill. kr.
SKANDI ARCTIC et Offshore Subsea Construction and Diving Support skip til rederiet DOF/Technip fra STX Norway Offshore, Søviknes. Prisen på skipet antas i ligge på ca. en mrd. kr.
VIKING LADY et LNG-drevet Plattform Supply skip klargjort for brenselcelledrift til Bømlorederiet Eidesvik Shipping fra Westcon i Ølensvåg. Prisen på skipet antas å ligge på ca. 400 mill. kr.