Ulstein går inn i markedet for havgående slepebåter

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ulstein har solgt design- og utstyrspakker for fire havgående slepebåter til Niigata Shipbuilding & Repair i Japan. Skipene skal bygges for nederlandske ALP Maritime Services, og er utviklet spesielt for å kunne håndtere store slep over lange avstander. Dette er et nytt marked for Ulstein-konsernet, og samtidig den største enkeltkontrakten for Ulstein Design & Solutions noen sinne.

Fartøyene er av SX157 design, og er utviklet til dette prosjektet i nært samarbeid med ALP. Bollard pull blir på ca. 300 tonn. Lengden er 88,9 meter og bredden 21 meter.

– Dette er en svært viktig kontrakt, som medfører aktivitet i et nytt marked for oss og for en ny kunde. Kontrakten er et resultat av nært samarbeid med byggeverftet, rederiet og samarbeidspartnerne våre i den maritime klyngen, et samarbeid vi ønsker å utvikle mer i årene som kommer, sier visekonsernsjef Tore Ulstein i Ulstein Group.

– Ein havgående slepebåt skal typisk slepe oljerigger eller FPSOer fra byggeverftene til installasjonsområdene på oljefeltene. I tillegg skal disse skipene utrustes med dynamisk posisjonering klasse II og ankerhåndteringskapasitet for å kunne assistere under installasjons- og tilkoblingsfasen til de tauede objektene.

SX157 har drivstoffkapasitet til å kunne taue over store avstander, og kan slepe for full kraft i 45 dager. Dette er et nisjemarked der vi ser at våre løsninger kan være et positivt tilskudd, sier administrerende direktør Sigurd Viseth i Ulstein Design & Solutions.

– Innenfor hvert prosjekt arbeider vi strategisk for å komme frem til sikrere, smartere og grønnere løsninger. ALP omtaler disse fire nye skipene i flåten sin som ‘ALP Future Class’. I arbeidet med utviklingen av designet måtte vi sørge for at hvert skip har tilstrekkelig slepekraft og driftssikkerhet til å kunne håndtere også de aller tyngste slepene ved hjelp av bare to fartøyer, sier Viseth.

Miljø og drivstofføkonomisering har også vært viktige kriterium. Skipene er klassifisert med DNV sine klassenotasjoner Clean Design og isklasse 1B, noe som gjør at det kan opereres i et utvidet arbeidsområde. Fartøyene er i tillegg utstyrt som ankerhåndteringsfartøy, som blant annet inkluderer hekkrull, en tretromlet vinsj med 400-tonnskapasitet, og med kjettinglås for riggkjetting. Innredningen for 35 personer er romslig og komfortabel med tanke på at skipene skal oppholde seg i lange perioder til sjøs.

Viseth ønsker ikke å kommentere hvor mye kontraktsverdien er for Ulstein, men forklarer at konsernet i tillegg til å levere design også har ansvar for leveransene av hovedkomponenter som motorer, thrustere og propeller, vinsj, kraftdistribusjon og thruster drives, kontrollsystemer og kommunikasjonssystemer.

ALP Maritime Services er en ny kunde for Ulstein-konsernet. Selskapet er en del av Teekay Offshore Partners L.P.
Fartøyene skal bygges på Niigata Shipbuilding & Repair, et verft i MES-gruppen (Mitsui Engineering & Shipbuilding Co). Levering av nybyggene er satt til slutten av 2015 og starten av 2016.