«Ronja Aurora» er levert fra Aas Mek til Sølvtrans

«Ronja Aurora» levert til Sølvtrans

Aas Mek har overlevert brønnbåten «Ronja Aurora» til Sølvtrans. Fartøyet er det 36. som verftet leverer til samme kunde.

Publisert Sist oppdatert

Det er også det fjerde, av syv nybygg, i en serie av 3000 m3 - fartøy som Aas Mek har i ordre til Sølvtrans, og som skal leveres jevnt og trutt framover til ut i 2024, heter det i en pressemelding fra verftet.

Nybygget er av verftets eget design av type AAS 3002 ST og har et brønnvolum på 3000 m3 fordelt på 2 fisketanker, og er utrustet med det beste og mest innovative fiskehåndteringsutstyret i markedet.

Dette er et design med lavt dypgående i forhold til lastekapasiteten, spesielt tilpasset for transport av smolt med anløp av smoltanlegg og områder som kan være vanskelig tilgjengelig med for stort dypgående.

Messen om bord på nybygget «Ronja Aurora»

«Ronja Aurora» er en dedikert smoltbåt som er utstyrt med et egenutviklet og patentert lastesystem for skånsom og effektiv sortering og nøyaktig telling av smolt.

Mannskap på 12

Fartøyet er arrangert med system for null utslipp under lukket transport med overvåking, rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filter system for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske og desinfisering anlegg, overvåking, regulering og logging av vannparameter og system for ferskvanns behandling av fisken m.m.

Hoveddata:

  • Navn: «Ronja Aurora»
  • Verft: Aas Mek
  • Byggenummer: 211
  • Design: AAS 3002 ST
  • Lengde: 76,96 meter
  • Bredde: 17,8 meter
  • Tonnasje: 2800
  • MMSI: 257155000
  • Rederi: Sølvtrans
  • Motor: Yanmar 6EY26W på 1920 kW
  • Gear: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Generator: 2x CAT 3512 C à 1550 ekW
  • Navigasjon & Kommunikasjon: O. Øverland
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Intergrated Solutions
  • RSW: PTG FrioNordica
  • Elektrisk installasjon: Vik Elektro

Brønnbåten er designet med shelterdekk som gjøre det langt tryggere for mannskapet for ferdsel på dekk i dårlig vær. Samtidig gir det mer plass for spesialutstyr under dekk.

«Ronja Aurora» er arrangert med innredning og lugarer for 12 personer, alle med toalett, dusj og gode fasiliteter.

Ellers er fartøyet utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, trimrom.

Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system og fjernstyring av all last og fiskehåndtering.

Kan ta 450 tonn fisk

Lasteromvolumet på 3000 m3 gir en kapasitet på føring av rundt 450 tonn levende fisk. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.

I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoplet et Brunvoll Volda gear og propellanlegg.

Strømproduksjon besørges av to stk CAT 3512 C hver på 1550 ekW som er utstyrt med SCR anlegg for eksosrensing som tilfredsstiller IMO TIER III, samt et nødaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 349 ekW.

For best mulig manøvrering er det montert tre sidepropellere fra Brunvoll, en forut på 600 kW og to akter på til sammen 500 kW.

Fra broen på «Ronja Aurora»