(Illustrasjonsfoto)

Sølvtrans i ferd med å bli oppkjøpt

Prises til nær 600 mill. kr

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Verdens største brønnbåtrederi, Sølvtrans ASA i Ålesund, er i ferd med å bli oppkjøpt. Budet kommer fra investerigsfond eiet av Oaktree Capital Management LP, samt fra rederiets storaksjonær Dolstein Invest AS som eier noe over 30 prosent av aksjene, samt A. Hvide Holding AS.

Kjøpsgruppen byr kroner 35 for hver Sølvtrans-aksje. Sluttkursen torsdag på Oslo Axess var kroner 23,50. Aksjen ble i morgentimene i dag suspendert på børsen i påvente av en melding fra rederiet, men suspensjonen ble kort tid etterpå opphevet og aksjene handles nå til en kurs på 34,50. Det er en oppgang på 11 kroner, eller 46,81 prosent fra torsdag børsslutt. Budet verdsetter Sølvtrans ASA til 598 millioner kroner.

Før tilbudet ble kjent for offentligheten har tilbyderne og rederiet, representert ved de habile styremedlemmene, Oddbjørn Lende, Torstein Dehn, Kristin Krohn Devold og Kristin Alm, fremforhandlet og inngått en transaksjonsavtale i tråd med styrets konklusjon om at tilbudsprisen er på et nivå hvor tilbudet bør kunne mottas og evalueres av aksjonærene.

I forbindelse med forhandlingene av transaksjonsavtalen, godtok tilbyder å forhøye tilbudsprisen sammenlignet med det første ikke-bindende tilbudet som ble presentert for selskapet.

Styret har nå engasjert RS Platou Markets i Oslo som uavhengig ekspert å utarbeide en uavhengig vurdering av tilbudet.

Styremedlem Torstein Dehn som gjennom Kalven Shipping AS indirekte eier 80.000 Sølvtrans-aksjer, har til hensikt å godta tilbudet så fremt det ikke fremsettes et høyere konkurrerende tilbud.

Tilbudet på kroner 35,- skal nedjusteres med 60 øre pr. aksje som utgjør aksjeutbytte for 2013-regnskapet.

Sølvtrans ASA ble etablert i 1986, og ble børsnotert på Oslo Axess i 2010. Rederiet er ett av verdens ledende brønnbåtselskaper for transport av levende laks og ørret. Flåten består av 13 moderne brønnbåter. Disse er for en stor del av beskjeftiget på lange kontrakter med ledende oppdrettsselskaper i Norge, Skottland, Kanada og Chile. Rederiet er ledende i bruk av «lukket teknologi», et kostnadseffektivt  system som virker positivt for miljø og dyrevelferd.

Ved siden av den seilende flåten på 13 fartøyer har rederiet under bygging en brønnbåt med lastekapasitet på 3200 kubikkmeter. Den skal leveres høsten 2014.