Flerbruksfartøy:. Havyard 832 L SE er i utgangspunktet et plattform forsyningsskip, men er utrustet for å kunne utføre tilleggsfunksjoner. Stor innredning og forberedelse for offshore kran gjør at fartøyet også kan brukes til lettere subsea arbeid. Illustrasjon: Gunnar Flusund

Sinopec fortsetter med Havyard design

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det kinesiske oljeselskapet Sinopec velger Havyard for tredje gang når de nå skal bygge nok et plattform forsyningsskip

Havyard skal levere en designpakke for bygging av et Havyard 832 L SE plattform forsyningsskip (PSV) ved det kinesiske verftet Fujien Mawei Shipbuilding. Dette er tredje gang på rad at Sinopec velger et Havyard design når de skal ha nye skip. Tidligere har de valgt Havyard Design til bygging av et ankerhåndteringsfartøy (AHTS) av typen Havyard 843 som ble levert i 2012 og en PSV av typen Havyard 832 som skal leveres i februar 2015. Den nye PSVen skal leveres fra Fujien Mawei Shipbuilding til Sinopec i mars 2016.

Befester posisjon i Kina

Havyard design er en relativt ny merkevare, men har blitt anerkjent blant de ledende innen leveranser av design- og utstyrspakker til bygging av avanserte fartøy til offshore oljeindustri. Siden oppstarten i 2005 er det solgt over 70 Havyard design, hvorav 11 for bygging ved kinesiske verft.

- Vi har fått et godt fotfeste i Kina, noe som er veldig viktig for framtidig vekst og utvikling av våre leveranser av design og utstyrspakker, sier Gisle Vinjevoll Thrane, Salgsdirektør i Havyard.

– Kina er det landet med størst skipsbyggingskapasitet og med ambisjoner om å ta stadig større andeler av verdensmarkedet for skipsbygging, fortsetter Thrane.

– I tillegg ser vi at kinesiske redere også bygger stadig mer avanserte offshore fartøy. Vi har nå godt fotfeste i Kina og er anerkjente både blant de beste verftene som bygger offshore skip og rederiene til de to største kinesiske oljeselskapene Sinopec og CNOOC. Dette er en god plattform for å fortsette å øke vår omsetning på leveranser av design- og utstyrspakker til det kinesiske markedet avslutter salgsdirektør Thrane.

Rederiet

Sinopec, er det nest største oljeselskapet i Kina og landets største produsent og leverandør av raffinerte oljeprodukter. Rederidelen av selskapet har en flåte av offshore skip som skal betjene aktiviteten de har innen oljeleting og utvinning i kinesisk farvann. De leier også inn fartøytjenester fra andre rederi for å betjene sine behov.

Forlenger samarbeid:. Salgsdirektør Gisle Vinjevoll Thrane i Havyard Design & Solutions og Lin Hui, Vice Chief Engineer of Fujian Mawei Shipbuilding er fornøyde med å ha signert kontrakt på nok et Havyard designTM til Sinopec. Bjørn Bergsnes, prosjektdirektør i Havyard Design & Solutions får ansvaret med å følge opp leveransene også i dette prosjektet. Foto: Havyard

Hoveddata Havyard 832 L SE:

  • Lengde:               84,5.7 m
  • Bredde:               17.6 m
  • Fart:                    14 knop
  • Dekksareal:         820 m2
  • Mannskap:           40 personer
  • Dødvekt:             3900 tonn